Univalg16: Jeg glæder mig i denne tid

KLUMME - Brug din stemme. Boost demokratiet. Sæt kryds ved en kandidat til univalget inden 25. november, skriver Laura Bech Hansen.

Kan du mærke stemningen brede sig? Har du set den fine pynt i kantiner og på gangene? Har du fået et smil og en gratis kop kaffe her til morgen? Har din forelæsning fået besøg af en rar, skægget fyr, der taler om håb og gaver, vi kan give hinanden?

Så er det ikke bare fordi julen nærmer sig, men fordi der i denne uge er univalg på Københavns Universitet.

På alle campusområder summer universitetet lige nu af aktive og engagerede studerende fra fagråd, faglige foreninger og fakultetsråd, der bruger deres pauser på at forkynde for deres medstuderende, hvorfor det er så utrolig vigtigt at få brugt de to minutter på at stemme til univalget.

Og budskabet er vigtigt.

For ligesom julen kommer som et lyspunkt i en mørk tid, så er der virkelig også brug for at give universitetsdemokratiet et boost i en tid hvor besparelser, det såkaldte styringseftersyn og fremdriftsreform er blevet lige lovlig dominerende.

Vi har set, hvor galt det kan gå, hvis studerende bliver holdt uden for beslutningsprocesserne, og derfor ved vi også, at det er vigtigt, at få givet vores repræsentanter et stærkt mandat med i rygsækken, når vi sender dem ind i ledelseslokalerne.

»Når man kan se, at der er mange, der har stemt på Studenterrådet, så får jeg lidt samme rare følelse, som når jeg får den julegave, jeg har ønsket mig i flere måneder.«

De sidste to år har jeg selv været opstillet til univalget til både studienævn og akademisk råd. Sammen med et par seje venner har jeg kæmpet mig igennem lange bilag, tunge diskussioner og komplicerede budgetter i håbet om at forbedre studielivet for mig selv og mine medstuderende.

Så for mig – og for alle de andre opstillede – føles univalget også lidt som juleaften. For når man kan se, at der er mange, der har stemt på Studenterrådet, så får jeg lidt samme rare følelse, som når jeg får den julegave, jeg har ønsket mig i flere måneder.

Jeg håber, du vil bruge to minutter på at logge ind på KUnet og stemme til univalget, og at du vil få din læsegruppe til at gøre det samme. Ikke bare fordi du giver en gratis julegave til alle dem, der hver dag bruger tid på at kæmpe for forbedringer på dit studie.

Ikke bare fordi det er den nemmeste måde nogensinde at gøre din indflydelse gældende. Men også fordi der er brug for, at vi viser, at vi står sammen. At vi ikke bare er brugere af universitetet, men medskabere. At vi har holdninger, og at vi kræver, at blive hørt.

uni-avis@adm.ku.dk