Debat

Udvid retten til at tage en kandidat

KLUMME - Hvis det er meningen, at studerende skal tættere på erhvervslivet, så gør det lettere at komme på en kandidatuddannelse i stedet for det modsatte. Sådan lyder opfordringen fra Studenterrådet.

Med det såkaldte kvalitetsudvalgs forslag om, at man skal afskaffe retskravet, står retten til at tage en kandidat for to tredjedele af de universitetsstuderende for alvor for skud.

Udsigten til at størstedelen af de studerende smides på porten efter endt bachelor er en af de afgørende grunde til, at Studenterrådet og resten af elev- og studenterbevægelsen går på gaden i dag til demonstration under parolen ”Nej til mindre uddannelse” kl. 16 på Christiansborg Slotsplads.

Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen har ikke meldt klart ud endnu – men for blot få måneder siden lod det til, at hun mener, at vi skal have færre akademikere. En afskaffelse af retten til at færdiggøre vores uddannelser passer som fod i hose på denne udmelding. Kvalitetsudvalget vil have os tættere på erhvervslivet tidligere i uddannelsesforløbet og have en større del af de studerende ud i arbejde efter bachelorbeviset, for så måske at kunne færdiggøre studierne senere.

Vi studerende vil også gerne have erfaringer uden for universitetets mure og en stærkere tilknytning til arbejdsmarkedet tidligere. Men at smide størstedelen af de studerende på porten uden sikkerhed for at kunne færdiggøre deres uddannelser, er ikke løsningen på hverken et løft i uddannelseskvaliteten for den enkelte eller Danmarks fremtid.

Derimod lyder det som en hurtig måde at spare en masse penge på.

Hvis vi virkelig ønsker at give de studerende mulighed for større kontakt til arbejdsmarkedet, giver det langt mere mening at udvide retskravet til en kandidat. Det vil sikre, at vi alle har ret til og mulighed for at snuse til arbejdsmarkedet efter endt bachelor og så efterfølgende også har ret til at komme tilbage på universitet og færdiggøre vores uddannelser.

Yderligere bør ministeren stærkt overveje om ikke ‘hurtigere-ud-reformen’ netop opstiller flere forhindringer for engagement og erfaringer uden for undervisningslokalerne. Fleksibilitet handler ikke om langsomme studerende, derimod handler det om ambitiøse unge, der ønsker at bruge deres faglighed i praksis og have kvalificerende erfaring – ikke bare på eksamensbeviset, men for at levere kvalitet som kandidater.

Lykke Friis og KU har vores ryg, og DF, SF og Ø har også meldt sig på banen. Jørgen Søndergaard, formanden for kvalitetsudvalget, har endda også hentydet til, at det med en udvidelse, i stedet for en afskaffelse, af retskravet slet ikke er en dårlig idé, og at fremdriftsreformens krav til de studerende er alt for rigide.

Så kære minister og andre beslutningstagere: Giver det mening at afskære to tredjedele retten til at færdiggøre vores uddannelser og samtidig have en ambition om, at vi skal være den bedst uddannede generation nogensinde?

uni-avis@adm.ku.dk