Studenterrådgivningen har hjulpet studerende i 50 år

STUDIELIV – Det er blevet almindeligt at have det ualmindeligt, og derfor er det vigtigt, at de studerende ved, at der er hjælp at hente hos Studenterrådgivningen, skriver Studenterrådgivningens direktør og bestyrelsesformand.

5.500 studerende har i 2014 fået hjælp af Studenterrådgivningen til at håndtere deres psykiske eller sociale udfordringer. I de 50 år Studenterrådgivningen har eksisteret er det blevet til rigtig mange studerende, og vi er stolte af at have hjulpet så mange til at komme videre i deres (studie-)liv.

For nogle studerende kan ikke-faglige udfordringer som sociale, psykologiske eller psykiatriske problemer have så store konsekvenser for deres trivsel, at de må opgive studiet. Det er denne risiko for studieophør og –forlængelse, vi i Studenterrådgivningen arbejder for at undgå gennem gratis rådgivning og behandling til studerende på videregående uddannelser. Her hjælper vi studerende med afklaring og redskaber, så de bliver i stand til at mestre deres eget (studie-)liv.

Hvilke studerende møder vi

Vi hjælper studerende med forskellige udfordringer. Særligt problemer som eksamensangst, ensomhed og stress går igen, men de sidste par år har de studerende også mødt nye typer af udfordringer.

For eksempel møder vi flere af dem, vi kalder mønsterbrydere. Det er studerende fra ikke-boglige hjem, der møder problemer som kulturchok, identitetsforvirring og lavt selvværd, når de starter på en videregående uddannelse.

Også de studerende vi kalder perfektionister kommer ofte for at få rådgivning. Det er dem, der aldrig kan forberede sig nok, få gode nok karakterer eller et godt nok studiejob, og som konstant stræber efter at gøre det lidt bedre, hvilket kan føles uoverskueligt og stressende. Det kan give følelsen af, at det hele ramler.

Derfor udvikler vi hele tiden vores tilbud, så Studenterrådgivningen kan hjælpe flest mulige studerende med hver deres problemer.

Sådan hjælper vi

Studenterrådgivningen tilbyder blandt andet individuelle samtaler, gruppeforløb, workshops og telefonrådgivning på forskellige afdelinger fordelt i landet.

Men det betyder også meget, at vi er dér, hvor de studerende er, hvis ikke de har mulighed for at komme til en af vores afdelinger. Derfor rykker vi ofte ud på uddannelsesstederne, så de unge kan få den hjælp fra os, som relativt hurtigt og enkelt kan lære dem at tackle deres udfordringer i studielivet.

Vi er også på Facebook og sender nyhedsbreve ud, hvor vi fx giver gode råd til studiestart, gruppearbejde og eksamensstress, deler relevante artikler, ny forskning og meget andet.

Tæt samarbejde med uddannelsessteder

Det er særligt samarbejdet med uddannelsesinstitutionerne, der gør det muligt for Studenterrådgivningen at hjælpe de mange studerende med at gennemføre deres studier.

Vi har blandt andet et tæt samarbejde med Professionshøjskolen Metropol, hvor studiechef Charlotte Egholm udtaler:

»Det er en styrke, at vi kan henvise studerende med personlige udfordringer til professionel og gratis rådgivning i Studenterrådgivningen. Det hjælper mange op på hesten igen.«

Og her er det særligt studievejlederne, der spiller en vigtig rolle, da de i det daglige er i tæt dialog med de studerende. Derfor afholder vi ofte workshops med studievejledere, hvor vi lytter til og lærer af hinanden, så vi sammen kan bidrage med den bedste viden og rådgivning til de studerende.

I Studenterrådgivningen laver vi også forskningsundersøgelser på vores egen rådgivning, som vi videreformidler til uddannelsesinstitutionerne, herunder studievejlederne. Det gør, at vi konstant udvikler os til at yde den bedste rådgivning og samtidig kan klæde studievejlederne godt på til at hjælpe de studerende med deres udfordringer på uddannelsesstederne.

Læs mere på Studenterrådgivningens hjemmeside www.srg.dk

uni-avis@adm.ku.dk