Sig nej til SU-nedskæringer

STUDENTERRÅDETS KLUMME - Studerende fra hele Københavns Universitet har de seneste dage holdt stormøder på på fem fakulteter, og Morten Østergaard blev mødt af massiv kritik, da han besøgte KUA med sine bebudede nedskæringer. Budskabet er klart: Vi studerende vil kæmpe for vores SU.

Efter lang tids venten fremlagde uddannelsesministeren Morten Østergaard i mandags sit forslag til en SU-reform. Den indeholder besparelser for to milliarder kroner, som kommer til at ramme bredt i uddannelsessystemet. Delelementerne har allerede været diskuteret massivt i pressen, og ministeren lagde også selv vejen forbi KUA onsdag for at forsvare forringelserne.

Centralt for os universitetsstuderende er det især, at SU’en fremover vil blive mindrereguleret med tre procent: Det betyder færre penge for alle SU-modtagere i Danmark. Nedskæringerne betyder også, at det sjette års SU bliver fjernet for alle, der holder mere end to sabbatår. Dertil vil man fremover maksimalt kunne være seks måneder forsinket i sin uddannelse, før man mister sin SU. Det betyder altså, at man til hver en tid skal være fuldtidsstuderende og gå til eksamen i 30 ECTS. Sidst men ikke mindst vil regeringen straffe universiteterne økonomisk, hvis ikke de gennemsnitligt får alle kandidater 3,7 måneder hurtigere igennem.

Det er klart, at man ikke skaber verdens bedste uddannelser ved at tage penge fra dem. Det er også klart, at færre vil turde tage en lang videregående uddannelse, hvis det bliver en personlig økonomisk risiko frem for en investering i sin fremtid. Og erfaringerne fra Norge og Sverige, hvor man har foretaget lignende nedskæringer i uddannelsesstøtten, viser da også, at nedskæringer af samme grund rammer socialt skævt: Unge, hvis forældre ikke har en længere videregående uddannelse, fravælger selv en, hvis de frygter at skulle gældsætte sig.

Regeringen har selv som målsætning, at 95% af en ungdomsårgang i 2015 skal have en ungdomsuddannelse, og 60% skal have en videregående. Det siger sig selv, at nedskæringer ikke er vejen til at nå disse ambitiøse mål.

Hvad kan vi gøre?

Forslaget er ikke vedtaget, og forligspartierne er langt fra enige. Derfor kan det for alvor betale sig at protestere imod forringelserne nu. Derfor arrangerer elev- og studenterbevægelserne en demonstration den 28. februar kl 15 fra Rådhuspladsen til Christiansborg Slotsplads for at protestere imod de varslede nedskæringer.

Tilmeld dig demonstrationen her

uni-avis@adm.ku.dk