Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Sharing is caring

KLUMME - Deling af opgaver og noter er et plussumsspil. For det er bedre at sprede inspiration og viden, end at gøre studiekammerater til konkurrenter. Så herfra en opfordring til institutter og medstuderende – del!

På læsesale sidder KU-studerende i disse dage begravet bag skærme og bøger. Og har man én gang lignet et kæmpe spørgsmålstegn her, er det en befrielse at finde inspiration i en gammel eksamensbesvarelse eller supplere rådvildheden med noter, som netop fik fanget den pointe hos forelæseren, man ledte efter.

I går mødte jeg min veninde Rebecca med en lovsamling på skødet. Hun læser jura og fortalte, hvordan gamle opgaver næsten er umulige at opstøve på hendes studie. Når man starter på et kursus, hvor fagkulturen og eksamensformen er ny, så er det svært at få knækket den akademiske kode uden opgaveeksempler.

Derfor havde hun delt en af sine velbedømte opgaver. Hendes stamhold havde nær fået deres kaffe galt i halsen. For det overraskede på et studie, som måske om nogen er kendt for løftede albuer og karakterræs.

Konkurrenter er nærige med viden

Perspektiverne trækker spor ind i den politiske debat. Her ønsker arbejdsgiverorganisationer og Kvalitetsudvalget mere konkurrence blandt studiekammerater. Vi skal slås om vores berettigelse som kandidatstuderende. Og det selv om cv-rytteri og karakterræs er rigeligt på mange studier, hvor stress ofte er et større problem end manglende ambitioner.

Hvis vi i fremtiden skal konkurrere med vores medstuderende – ikke bare om et job som dimittender – men også om en plads på kandidatstudiet, bliver viden først og fremmest et individuelt mål og dine medstuderende dine konkurrenter.

Jeg tror vi bliver klogere i fællesskab, ikke i indbyrdes konkurrence.

Deling er et plussumsspil

Deling er ikke en underkendelse af, at man kun igennem eget arbejde, kan tilegne sig fagligheden. Notesolidaritet kan aldrig erstatte den selvstændige bearbejdning igennem noter, øvelse og diskussioner. Men som universitetsstuderende kan vi netop forholde os kritisk til hinandens skriverier og søge inspiration. Derfor er deling af opgaver og noter er et plussumsspil. Man har intet at miste som deler, kun glade medstuderende at vinde.

Derfor en kæmpe opfordring til at mine medstuderende starter delingen. DIAS – Digitalt Arkiv for Studenteropgaver blev oprettet i samarbejde med bibliotekerne sidste år. Så hvis du får lavet delevenlige akademiske lækkerier i eksamensperioden, vil fællesskabet gerne kigge dig lidt over skulderen – til fælles gavn.

uni-avis@adm.ku.dk

Seneste