Rektor revser genopretningsplan i debatindlæg

DRØM ELLER MARERIDT - Ralf Hemmingsen mener, at statsministerens drømme for Danmark om at satse på forskning og have mindst ét universitet i Europas top 10, bliver forvandlet til et mareridt, hvis der ikke kommer klarhed om universiteternes økonomi.

Ralf Hemmingsen, rektor på Københavns Universitet (KU), kritiserer i et debatindlæg med titlen Løkkes forskerdrøm bliver et mareridt regeringens voldsomme sparekrav til universiteterne i Berlingske Tidende søndag den 6. juni.

Rektor skriver blandt andet, at »hvis der i forbindelse med finanslovsforhandlingerne ikke kommer klarhed om universiteternes økonomi i 2013, må vi optage langt færre forskerstuderende allerede fra 2011. Statsministerens drøm bliver med ét dermed forvandlet til et mareridt for Danmarks konkurrenceevne, virksomhedernes innovation og mulighed for at have adgang til frontlinjeforskning.«

Ralf Hemmingsen påpeger, at det er en ‘underskudsforretning’ for universitetet at uddanne nye forskere. Man får dækket udgiften til ph.d.’ernes løn, men ikke udgifter til lokaler, it, kurser, vejledning, forsøgsmateriale, rejser, forskningsudstyr og så videre. KU har allerede et underskud i størrelsesordenen 200 millioner kroner i 2009 alene på ph.d.’erne, som universitetet betaler af finanslovsmidlerne og globaliseringsmidlerne, som nu bortfalder.

»For hver gang KU uddanner én ph.d., mangler der langt over en halv million kroner for at få regnskabet til at gå op. Derfor var det i kontrakten med ministeriet en klar skriftlig forudsætning for optaget af ph.d.’erne, at det nuværende bevillingsniveau blev opretholdt efter 2010. Nu står universitetet i en situation, hvor vi optager ph.d.’er til sommer, som vi ikke har råd til at lønne i 2013,« skriver Ralf Hemmingsen i sit debatindlæg.

Rektor slår fast, at KU agter at overholde sin del af kontrakten i 2010, men påpeger, at ph.d.-uddannelsen tager tre år at gennemføre.