Debat

På vej ned i skyttegraven

LEDER - Redaktørens leder fra februars udgave af Uniavisen 2016.

DISSE DAGE bliver det meldt ud, præcis hvordan Københavns Universitet vil spare de første 300 millioner kroner om året som følge af regeringens nedskæringer.

Og når jeg skriver ’meldt ud’, så mener jeg, at cirka 10.000 ansatte får at vide, om de stadig har deres job – og, hvis de har det, hvilke kolleger, de skal sige farvel til – enten fordi de har fået en fyreseddel eller har takket ja til en frivillig fratrædelsesordning.

FOR DE ANSATTE på KU har regeringens besparelsestretrinsraket – grønthøsteren, nedskæringen i forskningsbevillingerne og huslejestigningen på KUA3 på 70 millioner – alvorlige konsekvenser lige nu og her. For mange ansatte (og studerende) virker det derfor absurd, når uddannelsesminister Esben Lunde Larsen siger, at manøvren ikke giver dårligere uddannelser.

Samme synspunkt indtager KU’s ledelse. På side 6 i februarudgaven af Uniavisen siger universitetsdirektør Jesper Olesen, at han ville være »naiv« og »jubeloptimist«, hvis han påstår, at de nedbarberede bevillinger ikke vil få konsekvenser for kvaliteten af uddannelse og forskning.

HVORDAN KAN DER være så stor forskel på, hvordan KU’s ledelse og regeringen ser konsekvenserne af besparelserne?

IMENS VI SPEKULERER over svaret (og gerne når videre end »fordi Esben er dum/Finansministeriets hånddukke«), er KU igen – som under dimensioneringsfejden i 2014 – på vej ud i en skyttegravskrig i pressen for at få sine synspunkter igennem. Seneste salve bliver affyret af rektoratet i KUmmentaren. Som ansat er det på den ene side betryggende at se ledelsen kæmpe for universitetet. På den anden side er det også bekymrende, fordi det vidner om, at KU’s samarbejde med regeringen og embedsapparatet ikke fungerer.

Samtidig stiller det spørgsmålet: Står det sløjt til med tilliden mellem de to parter? Skyttegravskrige plejer ikke at gavne tilliden.

VI KUNNE ELLERS godt bruge tillid. Mens over 200 fyresedler bliver delt ud, venter der ifølge Jesper Olesen yderligere besparelser på et sted mellem 200 og 700 millioner om året fra 2019 og frem. Det endelige beløb afhænger blandt andet af, hvor regeringens bebudede ændring af taxametersystemet ender. Lige nu arbejder embedsværket på et udkast, og universiteterne er – igen – ikke inviteret med inden for døren. Det bør mane til eftertanke. Skal vi længere ned i skyttegraven, eller skal vi finde en vej op?

uni-avis@adm.ku.dk