Debat

Om lidt kan fremdrift blive til fortid

KLUMME - Det er op til de studerende selv at mane myten om deres dovenskab i jorden og være med til at ændre fremdriftsreformen, skriver Malou Astrup fra Studenterrådet.

Der var engang et universitet, hvor der fandtes noget man kaldte ”evighedsstuderende”. En slags sagnomspundne væsener, der eftersigende aldrig forlod universitetets trygge rammer af tykke bøger, forelæsninger og fredagsbarer. Snart blev historien om de evige studerende til historien om alle studerende.

Og selv om det er mange år siden, de fandtes, lever troen på dem i bedste velgående. For det synes at være sådan, at studerende i dag stadig bliver portrætteret som en art, der ikke kan tage sig sammen og færdiggøre deres uddannelser. Studerende er dovne og nogle gange så dumme, at underviserne ikke synes, vi er berettigede til at kommentere indholdet af undervisningen.

Myten trives på Borgen

Virkeligheden på universitetet er dog en helt anden. Studerende er i dag målrettede som aldrig før. Vi vil vores uddannelser, og vi vil være de bedste til det fag, vi nu har valgt at studere. Det er det indtryk jeg får, når jeg snakker med mine medstuderende.

Den virkelighed er aldrig nået helt til Christiansborg. Derfor synes politikerne, at vi har brug for en fremdriftsreform til at skubbe os hurtigere igennem studierne. For lige så længe historien om de dovne studerende lever, lige så længe er der belæg for at presse os yderligere.

Afskaf tvangsmerit

Derfor skal vi i arbejdstøjet. Det er kun os der kan lave om på, hvad politikerne tror, vi har brug for. Vi skal vise, at vi ikke bare vil vores uddannelser, når det handler om at blive de dygtigste i verden i undervisningslokalet. Vi skal vise, at vi også vil vores studier, når det handler om at forme og skabe selve uddannelsen.

Ministeren har allerede sagt at fremdriftsreformen skal revideres. Det bliver op til universiteterne selv at finde ud af, hvordan vi kommer bedst muligt igennem vores uddannelser – og det er her, vi skal være med. Når reformen inden længe lander på rektors skrivebord, skal vi sørge for, at vi er med til at sikre meningsfulde uddannelser.

Vi kan og skal sørge for, at eftertilmeldingen genindføres. Vi skal sikre en meningsfuld meritpraksis, så vi ikke tvinges til at overføre point der ikke passer ind i vores uddannelser. Og så skal vi sikre, at tvangstilmeldingen afskaffes på KU, så vi igen selv bliver herrer over egen uddannelse og kan få lov at vælge de fag og point der passer til os.

Alt det kan sagtens lade sig gøre – hvis vi er mange nok, der engagerer os i vores hverdag og vores studier. Hvis der er nok studerende der bakker op om deres medstuderende i studienævn eller institutråd og hvis der er nok studerende der tager kampen op sammen med fagrådet. Når vi viser verden at vi ikke længere lever op til den forældede myte om at være dovne og dumme, men derimod brænder for vores fag, kan vi gøre en forskel. Og den forskel bliver, at gøre fremdriften til fortid her på Københavns Universitet.

uni-avis@adm.ku.dk