Også fuck dig, Esben Lunde Larsen

STUDENTERRÅDETS KLUMME - Tag til demo mod besparelser på uddannelsesområdet 29. oktober. Imens kan uddannelsesministeren læse op på basal økonomi i et tomt auditorium.

Du skal tage til demonstration mod besparelser på uddannelse den 29. oktober. Hvis du er studerende. Hvis du er skater. Hvis du er grafiker. Hvis du er underviser. Hvis du er i nærheden. For alle bliver ramt af besparelser på uddannelse.

Jeg kommer. Selv om jeg bliver færdig inden for et halvt år, kommer jeg til at stå forrest i demonstrationen. Grunden er, at først rammes vores forskning og din uddannelse. Dernæst rammes hele landet, samfundet går i stå, og danskerne bliver dårligere til deres arbejde. Og derfor skal du også med!

Men først kommer the facts! Danmark har fået en splinterny regering, og den mener det virkelig seriøst. Den har lagt op til en finanslov, der er så tight, at der de næste par år skal spares 8,7 milliarder på uddannelse. En ganske seriøs bunke penge.

Manden bag det hele, uddannelsesminister Esben Lunde Larsen, mener, at pengene snildt kan findes på de store universitetsbudgetter uden at det går ud over hverken uddannelseskvaliteten eller forskningen.

Desværre har han ikke forstået en skid af det hele. Der er ikke så mange penge, som Esben drømmer om. Kloge folk, der ved noget om økonomi, har regnet på det, og ganske rigtigt: allerede nu bruger universiteterne faktisk penge på at uddanne folk.

»Du skal tage til demonstration mod besparelser på uddannelse den 29. oktober. Hvis du er studerende. Hvis du er skater. Hvis du er grafiker. Hvis du er underviser. Hvis du er i nærheden. For alle bliver ramt af besparelser på uddannelse«.

Det koster altså flere penge at give folk en uddannelse, end hvad regeringen betaler. Så Esben-drengen fjerner en solid mængde fra det, universiteterne skulle bruge til at betale dele af uddannelser, så besparelserne skal derfor findes på en anden måde. Og det bliver ikke kønt.

Allerede nu snakker man om at lukke de dyrlægestuderendes dyrehospitaler, og man truer derfor hele dyrlægeuddannelsen. Man snakker om, at de farmacistuderende selv skal betale materialer for mange tusinde kroner. Det gør, at ikke alle kan tage eller færdiggøre det studium.

Man snakker om, hvilke uddannelser på humaniora, man ikke længere har råd til. Faktum er, at alle uddannelser bliver ramt af besparelserne på den ene eller den anden måde. Og derfor bliver også din dagligdag ændret, uanset hvem du er!

Så jeg har et forslag. Esben, du skal på næste torsdag klokken lidt over fire sætte dig ned i et forelæsningslokale. Så skal du læse lidt op på basal økonomi. Bare et par timer, det skulle være så sundt. Vi tømmer lokalet for studerende, så har du fred og ro.

De studerende samles i stedet i tusindvis på Rådhuspladsen og fortæller, at det er noget lort, du har gang i. At uddannelse er fremtiden. Og at hvis du siger: ‘fuck de studerende’, så er vi tusinder, der råber ‘fuck dig’ tilbage.

Forhåbentligt kommer vi ikke så langt ud. Forhåbentligt indser både du, Esben, efter lidt studietid og vi efter lidt kampråb, at de der 8,7 milliarder slet ikke skal spares væk, og at det bare var en venskabelig joke, så’n lige for at sætte tonen. Forhåbentlig.

uni-avis@adm.ku.dk