Debat

Myterne om statskundskab er misvisende

DEBATINDLÆG - Skrækhistorien om studiestart på Statskundskab er en myte. Selv æslet Machiavelli takkede nej til Fernet Branca under fællessangen på rusturen, skriver studerende.

Sidste år skrev samtlige af landets aviser om introforløbet på Statskundskab, der efter sigende involverede både gruppepres, seksuel diskriminering, homofobi, nøgenhed og afhuggede grise- og fårehoveder. Den cocktail gjorde mig i tvivl om, hvorvidt jeg ønskede at studere statskundskab. Første september begyndte jeg alligevel, og det var en fantastisk beslutning.

De sidste dage har jeg været på rustur i Sønderjylland, hvor vi skulle dyste om at definere det nye Danmark gennem vanvittige udfordringer, der involverede alt fra skakspil mod en levende kakerlak til kast efter sodavandsflasker med en død kylling fra Netto. Alt sammen i silende regnvejr. Om aftenen fyrede vi den af på dansegulvet til disneymusik fra dengang, vi var børn.

Helt til den lyse morgen snurredes både tutor- og russerpiger rundt til Mulan, Herkules og Tarzan, hvis eventyrudfordringer mindede os om de lege og prøvelser, vi selv skulle igennem. Et bomstærkt sammenhold er blevet smedet imellem os.

Samtidig mærkedes intet til den sexisme og homofobi, instituttet har været udskældt for i medierne. Tværtimod: Et tidspunkt hvor vi skulle være stille, blev min sidekammerat ved med at hoste. Impulsivt udbrød jeg til sidst: »Hold kæft din bøsserøv,« hvorefter jeg lynhurtigt modtog en skovfuld bebrejdende blikke og en revselse af en tutor.

Jeg genkender ikke én eneste af myterne om begyndelsen på Statskundskab. Efter jeg konsumerede et festfyrværkeri af guldøl og vodkashots mandag første aften, tilbragtes tirsdagen i alkoholcølibat. Skønt de fleste festede videre, oplevede jeg ikke skyggen af gruppepres. Det gjorde jeg heller ikke næste eftermiddag, hvor jeg sprang over fælleslegene for at begrave min længsel efter ensomhed i en bog. Ved samtlige alkoholinvolverende udfordringer blev der tilbudt vand og sodavand, som næsten var mere populært end øllene.

Kvinderne vil hellere tale politik end kysse

Hvad angår grise- og fårehoveder, var de eneste dyr, vi oplevede, de omtalte økokyllinger fra Netto og et æsel ved navn Storfyrsten Machiavelli, som alle mændene iført gallatøj skulle stå i rundkreds om i skoven i silende regnvejr. Storfyrsten blev fodret med massevis af gulerødder, men takkede nej tak til Fernet Branca under fællessangen. Intet gruppepres, selvfølgelig.

Nu sidder jeg hjemvendt i sofaen – med kraftige tømmermænd – og reflekterer over de utallige nye venskaber, der er blevet knyttet. Grinende tænker jeg på Sørens drøm om at blive Danmarks første statskundskabsuddannede konventionelle landmand. Franciskas fløjlsbløde sangstemme, der kysser de søvndrukne soveposestuderende godmorgen. Axel, der kom til at smide tøjet midt på dansegulvet. Og andre, jeg er blevet knyttet til efter et venskabsrigt introforløb og rustur.

Det er vidunderligt at være et sted med styr på tingene, hvor man er omgivet af skønne og inkluderende mennesker, der sørger for, at alle får lov at være med, ingen holdes udenfor. Samtidig er folk begavede og videbegærlige.

Efter første fredagsbar inviterede jeg en yndig 12-talspige med hjem for at kysse i sofaen. Det blev hedt, vi var hønefulde, klokken var tre om natten, det var på tide at få hende med i seng. Pludselig afbrød hun mine fuldemandskys, fordi hun ville høre min politiske overbevisning. Det har jeg godt nok aldrig oplevet i gymnasiet, hvor de fleste piger er optagede af ekskærester og Skinny Bitches.

Summa summarum: Sidste års misvisende fortællinger om Statskundskab på Københavns Universitet virker som pure opspind ovenpå det netop overståede introforløb. Jeg erkender, at andre måske har haft en anden oplevelse end jeg. Det er muligt, men virker (den gode stemning taget i betragtning) usandsynligt.

Det synes mere plausibelt, at tingene enten er forandret betydeligt i forhold til tidligere år, eller at 2014s historier blot var overophedede enkeltbeskrivelser af nogle få personers oplevelser. Uanset hvad kan jeg – baseret på erfaringerne hidtil – klart anbefale alle at begynde at studere på Statskundskab!

uni-avis@adm.ku.dk