Læs! Arbejd! Løb! Stå stille!

KLUMME - Din SU forringes, så du skal arbejde mere ved siden af studierne. Men du må ikke blive langsommere færdig. Resultatet bliver øget gæld til fremtidens studerende, mener Studenterrådets Frederik Løgstrup Magnusson, som blæser til kamp mod SU-reformen.

Hvornår har du sidst talt med din bankrådgiver? Bankrådgivere er, så vidt jeg har erfaret, nogle rigtigt flinke mennesker, helt generelt. For det meste vil de bare gerne hjælpe dig med din privatøkonomi. Men en gang imellem får de en sur tjans. For eksempel når de skal ringe til dig og bede dig om at inddække dit overtræk. ”Ja ja, jeg låner lidt af min far, så skal jeg nok inddække det i morgen – i hvert fald inden ugens udgang!” Sådan har jeg i hvert fald sagt til min bankrådgiver.

Fremtidens studerende kommer måske til at høre mere fra deres bankrådgiver, både under og efter studiet. Hvis regeringen lykkes med sin store 2025 master-plan, kommer vi simpelthen til at få mere gæld. Den seneste i en lang række af nedskæringer på uddannelse er nemlig en SU-reform.

Det eneste, vi ikke skal, er at fordybe os

En gang, for lang tid siden, mente politikerne, at vi alle sammen skulle tage en uddannelse og det vigtigste var, at vi blev rigtigt kloge. Målsætningen om ”den bedst uddannede generation nogensinde” gav genlyd. Men der var et par krav hæftet på de store ambitioner. Det skulle også gå rigtigt hurtigt. ”Okay, vi skynder os så lidt mere,” har mange sikkert tænkt. Nu ryger SU’en også ned – til gengæld så kan vi få lov til at arbejde lidt mere. Okay, men… Må vi så skrue ned for studierne, så vi kan få tid til at arbejde? Nej, det sjette SU-år ryger også, så det skal vi altså absolut ikke. Læs! Arbejd! Løb! Stå stille!

Det eneste, vi ikke skal, er at fordybe os i vores studier, må være konklusionen. Det skal gå hurtigt og ved siden af skal vi alle sammen arbejde minimum 20 timer om ugen ved siden af vores fuldtidsstudie, sådan er det bare. Det er der nok nogen af os, der godt kan klare og så er der nogen, der ikke kan – og så er der dem der ikke kan finde et studiejob. Uanset om det lykkes at få en uddannelse eller ej, så kommer man til at skylde en masse penge.

Der er skrevet meget om forgældede studerende og hvad det betyder for et samfund, at man skal gældsætte sig for at få en uddannelse. Det har jeg naturligvis ikke tid til at læse, for jeg skal jo tage mig en uddannelse. Men uanset hvad, så kan det godt blive en lidt hård start på arbejdsmarkedet. Første dagpengemåned ryger for øvrigt også.

Fordybelse og straf

I 1800-tallet skrev Dostojevskij Forbrydelse og straf, en bog om en studerende, der ville være overmenneske. Han udlevede sin harme på en pantelåner, datidens bankrådgiver om man vil. Kære medstuderende, det er ikke bankrådgiverens skyld. Lige nu er det politikerne, der har et valg: De kan give os muligheden for at uddanne os til det, vi drømmer om, uanset pengepung, eller gøre uddannelse til et usikkert væddemål. For som din bankrådgiver stensikkert ville sige til dig: Det er meget risikabelt at spekulere i fremtiden for lånte penge. Tag i stedet med til demonstration på Rådhuspladsen den 13. oktober kl. 16 og gør det nemmere for politikerne at træffe det rigtige valg.

Drop tanken om at være et overmenneske – der er allerede meget, du skal leve op til. Og det peger i mange forskellige retninger. Vi kan komme meget længere, hvis vi alle sammen får chancen for slet og ret at blive det bedste menneske, den bedste studerende, vi kan. Mit håb er, at studerende også i fremtiden kommer til at kunne fordybe sig. Mit håb er, at uddannelse ikke bliver et spørgsmål om økonomi først, og viden og muligheder siden. At du ikke får svært ved at få en uddannelse, fordi du er fattig, og at du ikke bliver fattig, fordi du har problemer under din uddannelse.

uni-avis@adm.ku.dk