Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Kvalitet koster

KLUMME - Det er rigtigt, at staten bruger mange penge på uddannelse - men der er også langt flere studerende, så derfor bliver hver enkelt studerende uddannet billigere end før. Og det er ikke nogen god vej at gå, skriver Laura Kofod fra Studenterrådet.

I sidste uge kom der et nyt forslag til finanslov. De stadige nedskæringer ødelægger vores uddannelseskvalitet og underminerer vores mulighed for at udleve vores drømme og ambitioner for en bedre uddannelse.

Som studerende oplever vi rigtig mange steder, at laboratorietimerne pludselig ligger fredag aften, fordi der ikke er plads, at holdundervisning i virkeligheden betyder miniforelæsning med 40 andre, og at feedback ikke er mere end et tal på 12-skalaen.

Det er effekten af, at optaget er steget vildt, men at finansieringen ikke er fuldt med.

De seneste år er statens udgifter til universiteterne øget, men tallene dækker over flere år med rekordoptag, hvilket betyder ganske betragtelig nedskæringer pr. studerende: 11 procent er der skåret på uddannelsestilskuddet, og det er bare siden 2011. Det har naturligvis konsekvenser, og den udvikling gør, at vi får meget vanskeligt ved at skabe det universitet, vi gerne vil have.

I Studenterrådet ønsker vi et universitet, hvor alle studerende er med, hvor vi bliver opmuntret til at yde vores allerbedste. Vi ønsker uddannelser, hvor tæt sparring med videnskabeligt personale udfordrer os til at forstå komplekse problemstillinger, at tænke selvstændige og kreative tanker – der med tiden måske kan føre til nye løsninger på samfundets udfordringer.

Vi ønsker, at vores universitet sikrer et undervisningsmiljø, hvor der er plads til alle, og man kan regne med feedback og dialog om det, man præsterer, når man for eksempel skriver en opgave. Hvis vi skal opnå det, kræver det opmærksomhed om den enkelte studerende og dennes læringsproces.

Fordi universitetet kan blive endnu bedre, end det er, skal vi have vendt bøtten. Vi skal have gjort op med de årlige besparelser, som år efter år kræver ”effektiviseringer” af vores uddannelser og have reelle investeringer i uddannelse.

uni-avis@adm.ku.dk

Seneste