Debat

KUmmentar: Strategi 2016 – et fælles resultat

STRATEGI - KU skal have ny strategi, og idéerne skal gerne komme fra universitetets studerende og ansatte, skriver rektor og prorektor.

»Rediger denne tekst«.

Sådan lød opfordringen på internetsiden Wikipedia, da den så lyset for ti år siden.

Hermed var grunden lagt til historiens største leksikon. Skrevet af brugerne selv ud fra idéen om, at når alle deler deres viden med hinanden, kan man i fællesskab nå frem til et godt produkt.

I starten var Wikipedia udsat for hård kritik. For når alle kunne skrive, hvad de ville, måtte der opstå en masse fejl. Men heri lå også Wikipedias styrke. For folk rettede hinanden, drøftede udsagn online og kom med nye bidrag.

I dag regnes Wikipedia (den engelsksprogede) for at være lige så pålidelig som Encyclopedia Britannica. Man har ganske vist nu ansat folk til at redigere. Man kan også fortsat finde fejl. Men den overordnede pointe er tydelig: når vi alle bidrager, får vi et stærkt produkt, som vi sammen kan stå inde for.

Wikipedia-modellen

På Københavns Universitet skal vi have en ny strategi, som skal afløse den nuværende Destination 2012. Og vi vil også skabe et fælles resultat. Derfor har vi valgt, at processen skal ligne Wikipedia-modellen. Alle på universitetet inviteres til at bidrage med idéer og input til strategien, så vi i fællesskab kan drøfte, i hvilken retning KU skal bevæge sig.

Derfor starter den samlede strategiproces med en indsamlingsfase, hvor vi afholder tre åbne møder i festsalen. Her kan man møde op, komme med idéer og drøfte strategiens indhold med kollegaer og medstuderende.

Man kan også skrive sine idéer på strategi-sitet på KUnet eller give sine input videre via nogle af de initiativer, vi ved foregår decentralt i studenterorganisationer og på nogle fakulteter.

I rektoratet har vi naturligvis også gjort os tanker om strategiens indhold, og dem præsenterer vi på det første af de tre møder, som bliver et strategi kick off-møde.

Rammen om arbejdet

Det forlyder, at en af de danske wikipedianere (administratorer) begyndte sit arbejde med Wikipedia, fordi han havde en glødende passion for flag – krigsflag, orlogsflag, nationale flag, splitflag, stutflag og vimpler – you name it.

Denne yderst specifikke interesse ledte til hans engagement i Wikipedia, hvor han nu skriver om alt mellem himmel og jord og redigerer tekster inden for områder, der ligger fjernt fra den oprindelige flagpassion.

Historien viser, at det ofte er den nære personlige interesse, der får folk til at engagere sig i det større fællesskab. Så når en studerende eller en medarbejder gør sig tanker om studiemiljø, undervisningsformer eller laboratoriepladser på eget institut, må disse tanker og idéer endelig komme i spil og være med til at forme den strategi, som skal være rammen for alt det nære.

Nu er det ikke planen, at KU’s strategi skal oversættes til 270 forskellige sprog eller indeholde 17 millioner artikler. For selvom vi kan lade os inspirere af Wikipidias inddragende proces, skal vi ikke nødvendigvis ende med et tilsvarende produkt.

I en strategi skal vi ikke skrive om ALT i lange artikler og med mange detaljer helt ned på bagatelniveau.

Vi må udvælge og prioritere, fordi en strategi skal udstikke den overordnede retning og være en fælles ramme, som vi på forskellig vis kan arbejde i. Og det er i denne proces, at det er så vigtigt at løfte i flok, så vi som samlet universitet kan genkende os selv i strategien, når den skal omsættes til arbejde.

Der afholdes strategi kick off i festsalen 29. april. Læs mere om strategiproces og åbne møder på KUnet.

Artiklen er bragt som KUmmentar i papirversionen af Universitetsavisen, der udkom 30. marts 2011