Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

KUmmentar - Doing by Learning

INNOVATION - Alle studerende skal lære at omsætte deres kernefaglighed til problemløsning, skriver de to prorektorer.

Hvad gør en astronaut på Mars, som har brug for værktøj eller mad? Man kan jo ikke tage en raket ned til Silvan eller ringe efter en pizza. Løsningen? Den har et hold af studerende fra KU. De har ud fra to bakterier fundet en opskrift på ‘bioplastik’, der kan klare mosten på Mars med ekstreme temperaturer og tryk. Man tager en 3D-printer, sætter bioplastik i og vupti har man en plastikhammer eller en rumfrikadelle.

Cosmocrops kalder de studerende sig selv og er VM-bronzevinder i syntesebiologi. Nyheden om det selvforsynende ‘Marsbrug’ nåede ikke alene frem til Politiken, der bragte en hel side. Historien ramte også NASA, der gerne ville høre nærmere og dermed understregede, at gode forskningsidéer kan have et astronomisk potentiale.

Hvordan bliver flere studerende nytænkende som Cosmocrops? Det var temaet på UCPH Innovation Day den 13. oktober. For det første skal vi ikke opfatte innovation som et fremmedlegeme, men som en naturlig del af universitetet, som immervæk har bedrevet banebrydende forskning i over 500 år, før innovation blev et modeord. For det andet opfatter vi underviserne som de primære forandringsagenter. Hvis de bygger innovation ind i undervisningen ud fra devisen ‘Doing by Learning’, kan studerende motiveres til at springe ud som iværksættere.

Selvfølgelig skal ikke alle KU’s kandidater have eget CVR nr., men alle studerende skal lære at omsætte deres kernefaglighed til problemløsning på enhver arbejdsplads. Selv den mest inspirerende underviser kan få brug for inspiration. Derfor står KU’s innovationskonsulenter også klar til at hjælpe med idéer. Undervisere kan også hente idéer fra kolleger i et netværk eller dykke ned i en værktøjskasse (som man kan læse mere om på www.ie.ku.dk og på Underviserportalen på KUnet.)

For det tredje vokser de mest originale idéer ofte i det uopdyrkede ingenmandsland mellem fagene – ligesom Cosmocrops hold, der kommer fra flere fag: fra matematik til bioteknologi. For at understøtte tværfagligheden har KU oprettet ‘UCPH Innovation Hubs’ på SUND og SCIENCE, mens HUM, JUR og TEO i fællesskab åbner en hub næste år på KUA. Her kan studerende fra forskellige uddannelser mødes, få kontor, mødelokaler og rådgivning – så længe de har det til fælles, at de har en god idé, som de vil forvandle til en god forretning.

Vi arbejder også tæt sammen med DTU og CBS inden for studenterinnovation, fordi denne kombination af fagligheder ofte er en vinderformel. På vores ‘to-do liste’ står ønsket om at få flere studerende fra DTU og CBS til at indgå i vores hubs – og vice versa. Studerende fra andre universiteter er nemlig velkomne i KU’s hubs, hvis de arbejder sammen med vores studerende.

Og resultaterne? Over 50 hold har været i en hub, siden de begyndte for 2 år siden. Og et kig i statistikken viser, at KU ifølge Uddannelsesministeriet er det universitet i Danmark, der ‘producerer’ flest studenter start-ups – ca. 200 om året – omend DTU og CBS har flere, hvis man regner i procent.

Ganske symbolsk var det også et hold fra KU, der for nylig vandt en innovationskonkurrence i Sydkorea og kom i fornemt selskab, da de mødte statsminister Lars Løkke Rasmussen og en dansk erhvervsdelegation. De studerende vandt med app’en ‘Harpa’, hvor lystsejlere kan reservere og betale havnepladser i over 50 havne i Danmark, Tyskland, Polen og Baltikum.

»Hver gang jeg deler min idé, får jeg nye vinkler og input,« lyder det fra Harpas stifter Christian Elkrog, specialestuderende i økonomi. En udtalelse, som også dækker KU’s arbejde med studenterinnovation.

uni-avis@adm.ku.dk

Seneste