Debat

Jeg er ikke nogen stud.ubrugelig.!

KLUMME - Mit navn er Marie, og jeg læser antropologi. Jeg tilhører den gruppe studerende, som uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen kalder ubrugelige.

På Antropologi står vi en sjov situation. Det er en situation, som nu har gjort sig gældende i flere år. Vi har en af landets højeste adgangskvotienter, og der er mange, som gerne vil læse vores fag og dele vores faglighed. Det er i sig selv ikke den sjove situation. Jeg er selv vild med faget og dets måde at gå til verden på.

Den sjove situation opstår, når man beder antropologistuderende om at beskrive, hvad deres fag går ud på. Jeg har selv stået i situationen mange gange til familiefester, hvor spørgsmålet altid kommer mindst en gang. Jeg får et lidt blankt udtryk i øjnene og forsøger at hakke mig igennem en snak om et studie af mennesker og kultur.

ReD Associates kan lide os

Men at vores faglighed kan være svær at opsummere med et enkelt ord eller en simpel sætning, er ikke ensbetydende med, at vi er ubrugelige.

Det rammer mange af mine medstuderende hårdt, når vi igen og igen i medierne bliver italesat som en videnskab uden fremtidsudsigter. Det gør ondt på os, når Sofie Carsten Nielsen putter os i kategorien cand.stud.ubrugelig. Fordi vi ved, at vi har en masse vigtige kundskaber at byde på både videnskabeligt og i forhold til arbejdsmarkedet. Det er det samme, vi hører, når vi taler med vores aftagere.

Antropologer er efterspurgte i det private erhvervsliv og har kæmpe relevans for arbejdsmarkedet generelt. Det beskrev to chefer fra den internationale organisation ReD Associates, der har hovedsæder i både København og New York i en kronik i Berlinske Tidende for nylig.

Der er mange succeshistorier

Jeg er sikker på, at vi ikke er de eneste, som står i den her situation. Jeg ser det afspejlet på Humaniora, hvor de æstetiske fag har fyldt en væg med succeshistorier fra kandidater, der kommer i job og bruger deres faglighed hver dag i deres arbejdsliv. Jeg ser det, når jeg taler med geografi- og geologistuderende fra KU, som oplever stor efterspørgsmål på deres kunnen og store faglige udfordringer på deres område.

Mit håb er, at vi kan få en bred respekt for forskellige fagligheder, så kommende ministre slet ikke føler, at de har belæg for at tale andres færdigheder ned. Vidensuniverset vokser kun, når det bliver fyldt op af folk med forskellige idéer og tanker.

Der har til alle tider været tale om, hvordan man kunne dimensionere på de danske universiteter. Jeg synes, vi skal lade hverdagens eksperter rammesætte den. Lad os lytte til rektorer, studerende og aftagere, så vi sammen kan tage en kvalificeret beslutning i stedet for at overlade det til simpel Excel-logik.

uni-avis@adm.ku.dk