Intet liv på SU uden farmor

SU - Anne Vraa-Jensen har forældre og en farmor, der kan hjælpe, når SU'en ikke rækker. »Men man kan bare ikke have et SU-system, hvor man forventer, at alle har det,« skriver hun.

SU-debatten raser, men af og til kan det være svært – især for dem der ikke selv er på SU – at finde ud af, hvordan et helt almindeligt budget på SU egentlig ser ud. Det skyldes formentlig, at et helt almindeligt budget på SU er rigtig forskelligt, ikke bare fra studerende til studerende, men også fra år til år.

Når jeg tager udgangspunkt i min egen økonomi, har den ændret sig rigtig meget bare på et enkelt år. For et år siden var jeg fuldtidsstuderende og fik SU. Derudover havde jeg et rigtig godt betalt studiejob (140 kr. i timen er en del mere end de fleste får), og jeg arbejdede i gennemsnit 10 timer om ugen.

Efter SKAT fik jeg udbetalt rundt regnet 5.200 kr. i SU og 3.000 kr. i løn. Min husleje varierede lidt fra måned til måned, men den lå i gennemsnit på 4.600 kr., en relativt normal husleje i udkanten af København.

Efter huslejen var betalt havde jeg altså 600 kr. tilbage af min SU plus de 3.000 kr. fra mit arbejde. Ud af det regnestykke kan de fleste vist se, at vi i Danmark ikke har en SU, der er til at leve for. Som situationen er nu, har langt de fleste studerende altså brug for, at passe et deltidsarbejde ind i deres fuldtidsstudie-hverdag for at få økonomien til at hænge sammen.

Og min økonomi hang da også sammen det meste af tiden. Men pengene var små, når cyklen pludselig gik i stykker, og det var svært, for ikke at sige umuligt, at få sat noget til side på opsparing til at betale forsikringer, kontingent til håndboldklubben eller købe en ny computer, da den gamle faldt fra hinanden.

Sommer uden løn

Det, der reddede min økonomi, var, at jeg havde forældre og en farmor, der gerne og ofte hjalp til både med småbeløb hist og her, med fortsat at betale min telefonregning og fylde mit køleskab op og med at købe en ny computer. At have forældre, der har mulighed for på den måde at hjælpe mig med min økonomi, er jo dejligt for mig, men man kan bare ikke have et SU-system, hvor man forventer, at alle har det.

For et halvt år siden havde jeg orlov fra studiet og arbejdede på fuldtid, men stadig som timelønnet. Fordi jeg havde orlov, fik jeg fra og med september til og med januar ikke udbetalt SU. Til gengæld fik jeg på mit nye job en timeløn på 135 kr., og når man arbejder fuldtid, bliver det en god sjat, der bliver udbetalt hver måned – når man altså arbejder.

For hele juli og starten af august var der sommerferie på mit nye arbejde, hvorfor jeg ikke arbejdede, det resulterede i at jeg i september fik udbetalt 500 kr. Jeg kan afsløre, at det er svært at betale en husleje på 4.600 kr., når man ikke har haft økonomien til at lave en opsparing og samtidig kun får udbetalt 500 kr. Så endnu en gang forældre og farmor to the rescue!

Nu er jeg igen studerende, får SU og har et arbejde ved siden af, men min husleje er steget. For den samme lejlighed betaler jeg nu 4.900 kr. om måneden. Hvor er det dejligt, der stadig er mulighed for ubegrundet orlov, der giver mulighed for at tjene lidt til opsparingen. Og hvor er det dejligt, jeg stadig er et privilegeret Gentofte-barn, med forældre der betaler min telefonregning og mit glutenfrie brød.

Hvis ikke begge dele var tilfældet, havde jeg nok ikke været gældsfri.

uni-avis@adm.ku.dk