Ingen skal uddannes til arbejdsløshed

ARBEJDE - Vi skylder både jer studerende og hele samfundet, at I uddannes til relevante job, skriver uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen i denne velkomst til KU's nye studerende.

Kære alle nye studerende

I disse dage begynder en ny fase af jeres liv. I begynder på en uddannelse, som gør jer i stand til at forme jeres liv i den retning, I ønsker. Jeg lover jer, at I går nogle spændende og lærerige år i møde, hvor I vil udvikle jer både fagligt og personligt. I kan se frem til at dygtiggøre jer, blive udfordret og ikke mindst få nye venner. Og den viden, som I får på uddannelsen, vil føre til masser af muligheder for et interessant og udfordrende arbejdsliv.

Men for at det skal lykkes, skal jeres uddannelse være af den allerhøjeste kvalitet. Jeg har to klare mål. Danmarks uddannelser skal være nogle af de bedste i hele verden, og I skal kunne bruge jeres uddannelser på arbejdsmarkedet den dag, hvor I står med eksamensbeviset i hånden.

Regeringens ambitiøse mål om at skabe den bedst uddannede generation nogensinde er godt på vej til at blive indfriet. Men det betyder altså ikke, at vi bare kan slappe af. Det er ikke nok at holde øje med, hvor mange, der begynder på en uddannelse – vi skal også holde øje med, hvad der foregår inde bag murene.

Vi skal sørge for, at I vil blive mødt af engagerede undervisere og forskere, der kan undervise jer på højt niveau. Vi skal sørge for, at rammerne for at blive dygtige til det, I brænder for, er på plads. Jeres undervisning skal prioriteres højt og være inspirerende og lærerig. Kun uddannelse af høj kvalitet kan give jer en dyb faglig ekspertise og styrke mulighederne for, at I kan danne jeres egen mening og være kritiske og reflekterende.

God og relevant uddannelse er en del af det tilbud, vi som samfund har valgt at give alle jer unge. Og I, der har taget imod det tilbud, har også et ansvar for jeres egen uddannelse og for at dygtiggøre og udnytte jeres fulde potentiale. Det er et fuldtidsjob at være studerende.

I disse år ændrer arbejdsmarkedet sig drastisk. Når I bliver færdige, vil langt de fleste af jer skulle finde job i den private sektor. Uddannelsernes indhold skal passe til de nye og forandrede tider. Vi skylder både jer studerende og hele samfundet, at I uddannes til relevante job. Og derfor vil jeg i dette efterår se på, hvordan vi forbedrer uddannelsernes kvalitet og tilpasser uddannelserne det arbejdsmarked, der venter.

Men I kan også selv præge jeres uddannelse. I kan forbedre jeres muligheder for at få et arbejde, når I om nogle år er nyuddannede og brænder for at komme i gang. Allerede, mens I er studerende, kan I afprøve jeres faglighed i praksis. Jeg vil opfordre jer til at benytte alle de spændende muligheder, I har for udlandsophold, praktikophold og samarbejde med virksomheder undervejs i jeres uddannelse. Studiet handler ikke kun om den næste eksamen, men også om det første job og de mange oplevelser og udfordringer, I lærer af undervejs.

Har du en drøm om at arbejde med dansk eksport, er et praktikophold på et internationalt handelskontor måske lige netop det, du skal arbejde hen imod. Drømmer du om at arbejde med jura i en stor virksomhed, er et projektsamarbejde med en virksomhed måske første skridt på vejen. I har så mange muligheder for at få praktisk erfaring med at bruge al jeres nye viden fra uddannelsen. Det skal I udnytte.

Vi må arbejde sammen for at sikre, at ingen bliver uddannet til arbejdsløshed. Vores uddannelser skal nå toppen af den internationale liga, og det I, lærer, skal både I og arbejdsgiverne kunne bruge. Vi har en fælles opgave med at forbedre uddannelsernes kvalitet og relevans for jer og for virksomhederne. Nu skal vi finde ud af, hvordan vi løser den bedst. Jeg forventer, at uddannelsesinstitutioner, arbejdsgiverne og I studerende vil være med.

Velkommen til studielivet.

uni-avis@adm.ku.dk