Godt begyndt er halvt fuldendt

KLUMME - Universitetet er ikke hugget i sten – vi skaber vores uddannelser og vores egne studier, mens vi er her. Rusvejledere og tutorer er i disse dage levende eksempler på, at universitetet summer af liv, fordi engagerede studerende er med til at forme deres eget studieliv.

For to år siden startede jeg på historie. Som så mange andre nye studerende, blev jeg mødt af en mur af kærlighed, nysgerrighed og engagement. Der blev lagt blod, sved og tårer i, at alle vi 200 nye historiestuderende skulle have den bedst mulige start på uni-livet. Nogen-og-tyve tutorer stod klar med åbne arme til at tage rigtig godt imod os.

Det arbejde, der hvert år lægges i, at vi alle sammen kommer godt fra start, er fuldstændig uvurderligt. Alle de studerende, der lægger masser af timer i at planlægge fantastiske rusture, guide rundt på forvirrende campusområder og forklare vanskelige studieordninger, er kernen af vores fantastiske universitet. Sammen med alle dem, der sidder i studienævn, arrangerer fredagsbarer eller afholder faglige debataftener. Eller noget helt syvende, som gør hverdagen til mere end forelæsninger og et stort pensum.

For universitetet er meget mere end den lige vej fra rusuge til kandidatbevis. Og det er os der skal skabe alt det, der kommer derimellem. Fra den gode debat med underviseren, til studieturene og til de vedvarende kvalitetsløft af vores uddannelser. Universitetet kan blive alt det, vi drømmer om, og vi kan få de hårdeste og sjoveste år af vores liv, mens vi er her – hvis vi vil. Hvis vi selv tør engagere os og gøre studielivet federe for os selv, vores medstuderende og den generation, der starter lige om lidt.

Om lidt myldrer det igen med studerende rundt om på gangene på KU – med folk, der ser stedet for første gang, og dem, der vender tilbage til endnu et semester. Uanset hvad, så glæder jeg mig til at se dem til det næste fagrådsmøde. Eller bag baren til en øl. Eller på rusturen.

uni-avis@adm.ku.dk