Debat

God jul og glædelig fremdrift

ØNSKELISTE - En hel årgang er nu underlagt fremdriftsreformens skygge. Vi andre tæller ned til sommer og udsætter et fag som sidste mulighed for at trække vejret, inden reformen rammer. Hvis julemanden kunne opfylde et ønske, skulle det være at annullere fremdriftslavinen.

Havde julemanden også den danske universitetssektor under sin portefølje, havde han helt sikkert fået mange breve tilsendt fra de danske studerende.

Det er min påstand, at man ikke kan finde én eneste – akademiker, studerende eller andet – som vil stå på mål for fremdriftsreformen. De eneste, som stædigt forsvarer at tvangstilmelde studerende til 30 ECTS-point per semester, er de politikere, der har svoret troskab mod en politisk aftale.

For få uger siden udsatte man den del af fremdriftsreformen, som næsten umuliggjorde at tage en anden kandidat end den, der ligger først for. Man udsatte afskaffelsen af supplering, men kun for nuværende studerende. Fremtidige studerende skal stadig indstille sig på, og håbe på, at de vælger præcis den uddannelsesretning, de vil bruge fem år på, uden tværfaglighed eller nye vinkler.

Først måtte man udsætte tvangstilmeldingen et år, så måtte man udskyde afskaffelsen af supplering. Det viser tydeligt, at reformen ikke er gennemtænkt og har modstridende og utilsigtede konsekvenser. Der vil komme flere sager og flere studerende, som kommer i klemme i fremdriftens rigide kasser de kommende år.

Selv vennerne ser problemet

Hvis man starter eftersøgningen efter fremdriftens støtter, er det naturligt at starte med regeringens egen kommission for universiteterne, det såkaldte Kvalitetsudvalg. Men heller ikke her er der støtte. De anerkender i udvalget, at vi skal hurtigere igennem, men kritiserer i begge deres rapporter, at man har tvangspåført et rigidt og centraliseret instrument, der rammer muligheden for læring, fleksibilitet og lokale hensyn.

Kigger man en gang rundt i Folketingssalen, skulle man også tro der var støtte at hente. Ser man til den ene side af salen, kritiserer Liberal Alliance at iværksætterne ikke kan droppe et fag, når deres nystartede virksomhed skal op og stå.

Og lige udenfor finder vi den store interesseorganisation Dansk Erhverv, som kritiserer studerendes manglende mulighed for at påtage sig et studiejob under studierne fremover. Begge udmeldinger, der understreger billedet af stædige politikere, der har stirret sig blinde på en aftale.

Nu er der sendt et juleønske mod fremdriftsreformen af sted, alt imens kredsen af brevskrivere bliver større og større. Imens kan vi starte en juleefterlysning af fremdriftsforsvarer, der ikke er beklædt af den fernis af ignorance, der kendetegner forligskredsen.

God jul og glædelig fremdrift.