Debat 12/12-16 11:34 7

Fri mig for de fransklydende floskler

Billede: Privatfoto
KLUMME - Det udstråler ikke intelligens og kundskab, når man skriver, så kun folk med en doktorgrad kan forstå det. Tværtimod, mener statskundskabsstuderende.

Jeg er træt af den akademiske verdens næsten liderlige dyrkelse af det elitære og klodsede sprog.

Lyder det som volapyk? Så må jeg desværre skuffe dig. For universitetsuddannelserne lider i dag af fremmedords-tourettes og sproglige hjerneprutter.

Alt for mange studerende og universitetsansatte formår ikke at formidle skriftligt på et letforståeligt og enkelt dansk. Det skal helst være så fint og kringlet som overhovedet muligt. Hvis ikke en sætning har mindst syv indskudte sætninger, seks fremmedord og samlet lixtal, der ville give Hegel hovedpine, er den spildt.

Jeg læser statskundskab, og kan til min rædsel betragte, hvordan mine medstuderende i deres iver efter at lyde kloge slynger om sig med fransklydende floskler som raison d'être, vis-a-vis og a priori. Vorherre bevares. Det er blevet en konkurrence om hvem, der kan lyde klogest og mest dannet. Men det er totalt misforstået.

»Langt de fleste vælter om sig i vulgært kringlede sætninger samt fransk-mig-her og latin-mig-der«

Det udstråler ikke intelligens og kundskab, når man skriver, så kun folk med en doktorgrad kan forstå det. Tværtimod. Man er intelligent, hvis man kan formidle selv de mest komplekse emner, så håndværkere, sygeplejersker og djøf’er kan forstå det.

Hvor har de fra? Er det sprunget ud af den blå luft? Selvfølgelig ikke! Tendensen gennemsyrer den akademiske verden, og har sin rod i et uddannelsessystem, hvor man konsekvent skal levere skriftlige produkter til mennesker, der er bedre uddannede end en selv. Gennem hele uddannelsen skal man formidle opad.

Men når virkeligheden rammer på den anden side, er det lige omvendt. Her opstår problemet. For når man skal formidle til mennesker, der ikke nødvendigvis har samme forudsætninger som en selv, kan det ikke nytte noget, at man skriver elitært og uforståeligt. Det er ingen tjent med.

Et fåtal af de videnskabelige artikler, jeg læser på mit studie er skrevet i et letforståeligt sprog. Langt de fleste vælter om sig i vulgært kringlede sætninger samt fransk-mig-her og latin-mig-der. Jeg siger ikke, at sproget skal fordummes og artiklernes videnskabelige højde barberes.

»Undervisning i skriftlig formidling burde være en obligatorisk del af enhver akademisk uddannelse«

Nej, jeg ønsker bare, at punktummet kommer til sin ret. At vi stræber efter at skrive til de mange og ikke de få, og vi igen sætter en ære i at skrive på et klart og letforståeligt dansk.

Skriftlig formidling er essentielt i så mange forskellige erhverv. Det er kontakten med borgerne, kunderne, kollegaerne. Alligevel bliver det syltet på universiteterne. Undervisning i skriftlig formidling burde være en obligatorisk del af enhver akademisk uddannelse. Indhold og formidling burde vægtes sidestillet, for hvad nytter det at have indsigt, hvis man ikke formår at dele den med andre?

Der bliver talt meget om dannelse i disse dage. Så lad os starte med det lette; vi skal lære at skrive mangfoldigt - for det er ikke volapyk, men sund fornuft.

uni-avis@adm.ku.dk

Kommentarer

Akademisk forfengelighet

By Tor Guttorm on 16. december 2016, 12:15.

Den akademiske forfengelighet premieres, og derfor lever den i beste velgående.
Forstand betinger en annen tilnærming

“An intellectual says a simple thing in a hard way. An artist says a hard thing in a simple way.”
― Charles Bukowski (1920-1994)

Frememdord

By Geert Hallbäck on 15. december 2016, 15:39.

'A priori' er altså ikke fransk, men latin !

Nils Christie

By Emma on 15. december 2016, 15:06.

Til interesserede: Den norske sociolog, Nils Christie, skriver meget rammende og fint om den problematik, du fremstiller, i bogen "Små ord om store spørgsmål".

Jeg er kæreste med en sygeplejerske

By Kenneth on 14. december 2016, 11:02.

Du har ikke helt uret, og jeg synes at både i den akademiske formidling og så bare rent verbalt bliver der pyntet lidt for meget i det akademiske sprog at det faktisk i sidste ende er kedelig og decideret dårligt formidlet.

Der skal så dertil siges at jeg er en kæreste med en sygeplejerske og deres fagsprog flyver hen over hovedet på mig, dog er deres sprog vel mere medicinsk betonet.

Minder mig om Poppers kritik

By Boom on 13. december 2016, 0:11.

Minder mig om Poppers kritik af Habermas' og Frankfurterskolens mystificering af akademia. Jeg er sikker på, at samtlige studerende derude kan identificere sig med denne kritik, som i den grad har sin berettigelse!

Hej Andreas Meget relevant

By Michael Schacht on 12. december 2016, 21:18.

Hej Andreas

Meget relevant emne du berører. Kan problematikken skyldes, at dem der skriver artiklerne er "opdraget" i en kultur der honorerer svært frem for let - for det skal jo være svært, at tage en universitetsuddannelse?

Skriv kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
CAPTCHA
Dette spørgsmål tester hvorvidt du er et menneske og forhindrer automatisk indsendelse af spam.
Fill in the blank
annonce
Campus 13/1-17 10:10

Træprofessor afliver tissehistorie

Manglende lindetræer
FARLIGE SALTE? - Ifølge TV2 er to lindetræer ved Studenterhuset blevet fældet, fordi de var blevet tisset i stykker. Men holder historien vand?

Kontakt redaktionen

Skriv en e-mail til os: uni-avis@adm.ku.dk

Eller ring til redaktionen på +45 35 32 28 98
(Telefontid mandag - torsdag kl.9.00 - 16.00)

Københavns Universitet

  • Nørregade 10
  • 1165 København K
  • Danmark
  • Tel. +45 35 32 28 98
Uafhængig af ledelsen
Copyright 2009-2014 © Universitetsavisen.dk