Fremdrift: Striden står i studienævnene

KLUMME - Studienævnene bakser med fremdriftsreformens konsekvenser. Vi håber, at KU stadig er et fedt og rummeligt universitet at gå på, når røgen har lagt sig.

Ugebrevet Mandag Morgen har kaldt den tilbageskridtsreformen, den er blevet kaldt gøgeungen af Lykke Friis, og selv har vi brugt billedet af isbjerget, fordi vi kun har set et udsnit af de mange konsekvenser, der gemmer sig under overfladen. Vi taler om fremdriftsreformen.

De seneste uger har både jurastuderende og studerende på SCIENCE råbt vagt i gevær, da eftertilmeldingen og muligheden for at bytte valgfag blev afskaffet i fremdriftens navn. Over 100 jurastuderende stod i valgfags-‘byttekø’ foran dekanens kontor for at udtrykke deres bekymring over denne beslutning. På SCIENCE blev der indsamlet over 400 underskrifter og afholdt fire stormøder af de studerende.

Der er ét sted, hvor man har mærket mange af konsekvenserne af Fremdriftsreformen hårdere end alle andre steder: studienævnene. Det er her striden står om hvert eneste nye tiltag og alle regler. Den 24. marts holdt universitetet sin første studienævnskonference, som skulle åbne for nogle af de bekymringer medlemmerne af Studienævnene har i forbindelse med implementeringen af fremdriftsreformen.

Lige nu skal mange studienævn finde ud af, hvordan man skal give dispensation fra reglen om, at man skal tilmeldes 30 ECTS hvert semester. Det er vores studiemiljø og vores mulighed for at få hverdagen til at hænge sammen, der er på spil.

Skal man være tilmeldt 30 ECTS, hvis man samtidig er primus motor i fredagsbaren eller koordinerer hele rusturen?

Eller hvad hvis man selv eller ens familie bliver alvorligt syg?

Og hvor mange mindre ting skal falde sammen på én gang, før studienævnene skal tage hensyn til det?

Grænsen skal trækkes et sted. Vi håber, at KU stadig er et fedt og rummeligt universitet at gå på, når røgen har lagt sig.

En ting er sikkert: Det er vigtigere end nogensinde før, at studienævnsrepræsentanterne taler sammen, og i fællesskab bliver enige om hvordan man gør sagsbehandlingen lettere og lige for alle, og gennemskuelig for den studerende uanset om man er studerende på HUM, Jura eller SUND.

uni-avis@adm.ku.dk