Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Flere hjemme-eksamener, tak!

Replik — Angsten for AI er oppustet. Eksamen på KU lider under andre og virkelige problemer: Prøver i overfyldte lokaler på vanvittige tidspunkter for bare at nævne et eksempel.

Det er på tide, at vi stopper med at lade frygt styre vores holdning til hjemmeeksamener.

LÆS OGSÅ: Afskaf hjemmeeksamen

DEBATINDLÆG

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Hvis vi virkelig tror på, at studerende er i stand til at løse opgaver ved hjælp af ChatGPT under eksamen, hvorfor så ikke også tillade dem at gøre det i den virkelige verden?

Lad os være ærlige: Hvis du kan finde løsningen på en eksamensopgave med AI-hjælpemidler, har du i det mindste demonstreret en vis forståelse for dit materiale.

Det er ikke nogen hemmelighed, at KU’s eksamenshus for SCIENCE allerede er presset til grænsen. Med eksamener, der bliver skemalagt til absurde tidspunkter som kl. 18 eller 19 eller endda om lørdagen, er det åbenlyst, at noget er galt med den nuværende eksamensstruktur.

Tag første årgang på Fysik som et eksempel: De måtte aflyse deres årlige skitur på grund af dårligt planlagte eksamener. Er dette virkelig den oplevelse, universitetet ønsker at give sine studerende?

Løsningen ligger lige for: Vi bør have flere hjemmeeksamener.

LÆS OGSÅ: 93 sager om eksamenssnyd på KU: »Det er nede i småtingsafdelingen«

En rimelig balancegang

Hvis en skriftlig eksamen allerede tillader brugen af hjælpemidler, giver det absolut god mening at lade den studerende tage den hjemmefra med den komfort det giver, i stedet for at presse dem ind i overfyldte lokaler på campus.

Det handler om at skabe en rimelig balance mellem at teste de studerendes forståelse og samtidig give dem en passende arbejds- og læringsoplevelse. Det er på tide, at vi tænker på de studerendes faktiske behov og ønsker og prioriterer deres trivsel og uddannelsesmæssige udvikling.

Flere hjemmeeksamener er ikke kun en praktisk og logisk udvikling, men kan også bidrage til en mere retfærdig og realistisk vurdering af studerendes færdigheder og forberedelse. Det er på tide at lade frygten vige og gribe udfordringen med at forbedre vores eksamensstruktur.

Dette indlæg er selvfølgelig skrevet af ChatGPT.

Seneste