Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

En antropolog i Brugsen

KLUMME - Sofie Carsten Nielsens forslag er ikke dumt. Det er en fremragende idé at udvide retskravet. Det skal bare være med mere end to år, så der faktisk er tid til at at finde et arbejde og omsætte teori til praksis.

På antropologi har jeg dette semester et fag, som hedder Anvendt Antropologi. Faget går ud på at løse en case for en organisation eller et firma – altså have kontakt med den virkelige verden og erhvervslivet. Jeg er tilknyttet Coop og forsøger at finde hoved og hale i deres medlemsprogram.

Hvorfor skal I læse om min bacheloruddannelses indhold?

Fordi der er mange forskellige holdninger til, hvordan man får relevans ind på vores universitet. Kvalitetsudvalget vil klare det ved at lave uddannelserne om, så en bachelor skal tage fire år, kandidaten et år, og så vil det i øvrigt kun være en tredjedel, som skal have sådan en kandidat.

Altså: Relevans ind på uddannelserne ved hurtigere at sparke dimittenderne ud af universitetet og ud på arbejdsmarkedet.

Ikke et dumt forslag

Sofie Carsten Nielsen vil gerne udvide vores retskrav til to år, så vi kan tage ud og arbejde efter en afsluttet bachelor. Med andre ord skal vi ud på arbejdsmarkedet, og så kan man komme hjem til moderskibet, hvis man gerne vil have en kandidatgrad.

Jeg synes ikke, at Sofie Carsten Nielsens forslag er dumt. Jeg kunne dog godt tænke mig, at retskravet blev udvidet til fem år. Jeg er ikke sikker på, at det er muligt at komme ud og finde et arbejde, etablere sig og omsætte sin teori til praksis på to år. Specielt fordi der først skal etableres et bachelorarbejdsmarked.

Lige nu ikke er ikke så mange virksomheder, der gerne vil have bachelorer frem for kandidater, så det kan blive svært finde et job, som kan passe til ens kvalifikationer. Af den grund virker fem år mere realistisk, hvis det udvidede retskrav skal opfylde sin funktion og få relevans ind på universitet via studerende, som har fået lov til at prøve deres akademiske kundskaber af i praksis.

Hvad kan et udvidet retskrav mere end det ovenstående?

Det kan give et pusterum i studierne og give de studerende en mulighed for noget andet end at se ned i deres bøger.

Hertil virker det nærliggende at spørge; hvorfor der er brug for det?

Det er der, fordi vores uddannelser mangler fleksibilitet. Uddannelsernes struktur giver os sjældent mulighed for at få prøvet vores færdigheder af løbende under vores uddannelsesforløb. Det er desværre ikke alle studerende, der, ligesom mig, får mulighed for at komme ud og løse en case fra den virkelige verden i løbet af studiet.

Fremdriftsreformens tunge tæppe

Vi skal ikke glemme, hvorfor det er svært og bliver endnu sværere for de studerende at få plads til at prøve deres evner af i praksis. Til efteråret bliver alle studerende rullet ind under fremdriftsreformens tunge tæppe og dertilhørende 30 ECTS-point-tvangstilmelding. Når det sker, bliver det sværere for de studerende at tilegne sig i viden i den virkelige verden, fordi det for mange studerende bliver svært at finde tid og muligheder for at koble teori og praksis sammen udenfor universitetet.

Lige netop derfor, er det en fremragende ide at udvide retskravet og give de studerende en mulighed for at tage ud fra universitetet og prøve deres evner af uden, de skal være bange for, hvorvidt der er en plads til dem på en kandidatuddannelse.

Jeg ville naturligvis ønske, at fremdriftsproblemet blev hevet op med roden og smidt væk. Indtil det sker, tager jeg i Brugsen og omsætter min teori til praksis – så krydser jeg fingre for, at endnu flere studerende kan få mulighed for det.

uni-avis@adm.ku.dk

Seneste