Arbejdsmarkedet er ikke en undskyldning for dårlige eksamensforhold

STUDENTERKLUMME – Studerende er hverken forkælede eller virkelighedsfjerne, når de klager over at skulle til eksamen om aftenen eller i weekenden, mener skribenten.

Når forskellige studerende i løbet af den sidste uge har klaget over deres eksamenstidspunkter her i Uniavisen, så er det faktisk helt reelt.

Og når andre har svaret, at »det også er sådan på det virkelige arbejdsmarked« eller at »de studerende er forkælede«, så tager de grueligt fejl.

For det er et reelt problem på tværs af Københavns Universitet, at studerendes eksamener ligger på urimelige tidspunkter, at eksamenstidspunkter bliver meldt meget sent ud, samt at eksamener bliver rykket med kort varsel.

Og problemet er ikke et udtryk for, hvordan hverdagen ser ud på arbejdsmarkedet.

På arbejdsmarkedet kan du få fri

Hvis du på dit job har brug for at tage en særlig dag fri, fordi du for eksempel skal til bryllup eller en dåb, så kender du oftest datoen i god tid og kan gå til din chef og bede om fri.

Skulle din chef være typen, der ikke kan give dig fri, og det kan vedkommende nok have mange gode grunde til, så har du højst sandsynligt muligheden for at betale en fridag selv.

Hvis du på universitet går til eksamenskoordinatoren og spørger, om vedkommende kan undlade at lægge din eksamen oven i brylluppet eller dåben, så siger vedkommende, at det ikke er muligt, fordi eksamener ligger, som de ligger.

Du kan, heldigvis, heller ikke betale dig ud af en eksamen. Desuden så er det ret normalt, at man bliver betalt ekstra for arbejde som ligger i weekenderne eller på hverdagsaftener. Jeg har endnu ikke mødt den medicinstuderende, som fik ekstra SU for at tage til eksamen på en søndag.

Skyldes mangel på ressourcer

Problemet, med eksamener, som kommer sent ud, bliver rykket, eller som helt fra start ligger på urimelige tidspunkter skyldes altså ikke hverdagen på arbejdsmarked.

Problemet kommer derimod ud af dårligt finansierede uddannelsesinstitutioner. Vi er over en årrække blevet flere studerende på universitet, og selvom den tendens nu er ved at vende, så er vi stadig historisk mange på KU lige nu. Og vi skal alle sammen til eksamener.

Det betyder noget for de forskellige fakulteters eksamenskapacitet, både ressourcemæssigt og rent fysisk. Derfor må de sprede eksamenerne mere ud, så de ligger på urimelige tidspunkter.

Politikerne har ansvaret

Det gør det stadig ikke okay, på nogen måde, at studerende skal side og svede over eksamenerne til klokken otte på en hverdagsaften, eller må tage weekenderne i brug. Men det er ikke de studerende, der er forkælede, når det er et krav, de har.

Det er politikerne, som igennem alt for længe har haft modstridende politikker på uddannelsesområdet, og som alle har skåret på vores budgetter. Og det rammer os, de studerende, helt nede i hverdagen.

Heldigvis kan vores problemer med eksamenerne løses rigtig let: flere ressourcer til afvikling af eksamenerne, eller færre eksamener.

Uni-avis@adm.ku.dk