Alle de studerende, som har hjertet på rette sted

STUDENTERKLUMME - Husk at stemme til valget på KU før ugen går på hæld, skriver debattøren.

Universitetsvalget er blomstret ud i fuld flor på Københavns Universitet, og det oven i købet efter en weekenden, hvor sneflokkene kom vrimlende. Normalt kan blomster ikke overleve sne og frost, men universitetsdemokratiets blomster vil slet ikke vente til foråret med at springe ud. Både fordi universitetsvalget er demokratiets fest på KU, men også fordi der er meget arbejde, som kræver, at vi smøger ærmerne op lige nu.

Den første tirsdag i hver måned i snart to år er jeg, sammen med et hold dygtige medstuderende, gået til Akademisk Råds møder på HUM. Her har vi hævet stemmen imod afskaffelsen af specialeudtalelsen, med løftet pegefinger påpeget vigtigheden af minimumstimekravet og indigneret gjort opmærksom på vigtigheden af stærke studiemiljøer i kampen mod frafald. Hver eneste måned har A.K. og hendes dygtige medstuderende på Folkesundhedsvidenskab kæmpet for en bedre uddannelse, og for at sikre at alle studerende bliver behandlet lige. Sami har kæmpet for mere feedback i studienævnet på Statskundskab, sammen med hans medstuderende. Hver eneste dag, hele året rundt, kæmper studerende, som har hjertet på rette sted, for at vores universitet bliver bedre. De kæmper sammen i fag- og fakultetsråd. De kæmper sammen i Studenterrådet. Og lige nu ligger den største kamp lige forude: kampen for at gøre fremdrift til fortid.

For fremdriftsreformens ukrudt er nu endt i KUs forhave, og vi må selv lue ud i, hvilke regler vi ikke længere vil se på. Det bliver en ordenlig omgang havearbejde hen over vinteren, og derfor er det så vigtigt, at vi som studerende står sammen og viser vores tillid til alle vores venner og studiekammerater, som lige nu blomstrer på fagrådenes kandidatlister og plakaterne.

Jeg ved, at Studenterrådet er den muld, som gøder alle vores fagråd og alle de studerende, som har hjertet på rette sted i kampen mod fremdriftreformens tidsler og mælkebøtter. For ligesom A.K., Sami og jeg selv, så kæmper Studenterrådet hver eneste dag, året rundt, for at samle kræfter, for at få os studerende til at blomstre. Det sker, når Studenterrådet byder de nye studerende velkommen på KUA. Det sker, når Studenterrådet stiller rektor til ansvar, foran 200 medstuderende. Og det sker når alle studerende hopper imod fremdriftsreformen, sammen med Studenterrådet.

Jeg blomstrede i mandags, da jeg stemte på mit fakultetsråd og Studenterrådet. Jeg håber, at du vil blomstre sammen med mig og vise, at du også har hjertet på rette sted.