Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Af en it-vicedirektørs bekendelser

SVAR FRA KONCERN-IT- Det er naturligvis helt uholdbart og utilfredsstillende, at Johnny Kondrup og andre skal rammes af problemer som de beskrevne.

Hermed et svar på Johnny Kondrups debatindlæg ‘Af en KU-forskers bekendelser’.

De korte svar på Johnny Kondrups spørgsmål 2-5, som jeg kan besvare, er jo, nej, nej og jo.

Det lidt mere udbyggede er, at det naturligvis er helt uholdbart og utilfredsstillende, at Johnny Kondrup og andre skal rammes af problemer som de beskrevne.

Password-skifte

Et enkelt – det med password-skiftet – skyldes en mangel i de systemer, der styrer vores adgang. Manglen betyder, at vi ikke altid får det varsel om skift af password, det er meningen, vi skal have.

Vi har for nyligt skrevet om problemstillingen (på https://intranet.ku.dk/ku/Nyheder/Sider/it-systemer-i-knae.aspx), og at den forventes løst med udgangen af oktober måned, men det ændrer selvklart ikke ved, at det er stærkt irriterende at blive ‘kastet af’ systemerne uden videre.

Login-procedure

Hvad efterlysningen af en ‘smidig og korrekt login-procedure’ til intranettet angår, så er jeg lidt usikker på, hvad Johnny Kondrup sigter til.

Når man først er logget på intranettet, så har man principielt adgang til al den information og de programmer, man er autoriseret til. Men det er rigtigt, at man sagtens kan blive udsat for at skulle logge på specifikke systemer igen, fordi ens rettigheder på intranettet så at sige ikke arves af andre systemer.

Det besvær vil kunne løses med, hvad der almindeligvis omtales som et single sign-on. Altså det fænomen, at er man først logget på et vilkårligt system, så vil alle systemer, man er autoriseret til, ‘vide’ det.

En enkel løsning, der understøtter en form for single sign-on, afprøves i øjeblikket, men den er ikke en ‘ægte’ single sign-on, og den fjerner selvfølgelig heller ikke kravet om et bruger-id, et ‘stærkt’ kodeord og hyppige skift af samme.

De krav udspringer nemlig af vores sikkerhedspolitik, der skal sørge for, at uautoriserede ikke får adgang til KU’s systemer og data, og ikke af systemmæssige begrænsninger eller fejl.

Døde links

Spørgsmålene vedrørende døde links og ikke vedligeholdte eller ikke oprettede mailadresser kan dels løses ved, at der fjernes fejl og indbygges mere stabilitet i de systemer, der ligger bag intranettet, dels ved at øge den datadisciplin, der skal omgive dem.

CMS-systemet, der ligger bag intranettet, har i forbindelse med idriftsættelse af en ny platform, været hårdt ramt af fejl, som vi forhåbentlig er ved at have fået has på, og derudover er der en række initiativer i gang, og der vil komme flere, der generelt vil gøre KU’s infrastruktur og it-understøttelse mere stabil.

Samtidig skal de rutiner, der sørger for oprydning i og ajourføring af den enorme mængde information, intranettet rummer, fastholdes og måske endog indskærpes.

Slidte båndsløjfer

Vi er i færd med at undersøge, hvad der gjorde, at Johnny Kondrup gik ‘i sløjfe’, da han henvendte sig til Koncern-it’s helpdesk. Og hvis ikke det skyldes tekniske kiks, der kan og skal rettes, så må vi se på de bagvedliggende processer.

Bortset fra det er jeg bestemt enig i, at det ganske enkelt er uacceptabelt, at man ikke i det mindste får at vide, at en given telefon-service er ude af drift, når det er tilfældet. Uanset årsagen.

uni-avis@adm.ku.dk

Seneste