Debat

38.867 gange klogere

KLUMME - Skriveøvelser, synopser og bacheloropgaver – på studiet er der mange opgavetyper med forskellige krav til formalia, opbygning og kilder. Det kan være svært at finde rundt i. Derfor har Studenterrådet i samarbejde med Det Kongelige Bibliotek og KU lavet et digitalt arkiv for studenteropgaver – DIAS. Her kan man udgive sine egne opgaver og få inspiration fra andres.

På Københavns Universitet producerer 38.867 studerende viden. Hver dag sætter vi nye og spændende ideer i verden, men kun få af dem når længere ud end auditoriet eller den digitale afleveringsfunktion på KUnet. Kun enkelte får lov at nyde dagens lys, efter de er blevet udvekslet mellem os og underviseren, mens langt de fleste forbliver skjult og utilgængelige for andre.

Men med 38.867 hjerner kan vi alligevel skabe en del hver for sig. Og hvis de 38.867 nu også fik muligheden for at bruge og deles den viden, der allerede eksisterer på universitetet, gad vide hvor langt vi så kunne nå?

Inspiration og eksponering

Det har Studenterrådet, Det Kongelige Biblioteket og Københavns Universitetsbibliotek besluttet sig for at finde ud af, og derfor har vi skabt DIAS – Digitalt Arkiv for Studenteropgaver. Her kan man dele sine universitetsopgaver og søge inspiration i andres.

Opgaver i DIAS kan frit downloades af alle interesserede læsere, men kun nuværende eller tidligere studerende ved Københavns Universitet kan uploade deres opgaver. Det eneste krav er, at opgaven er bestået under dit studie på Københavns Universitet.

Hver eneste opgave i DIAS har sin egen side, hvilket også gør det muligt at linke direkte til din opgave, for eksempel fra dit CV, din LinkedIn-profil eller noget helt andet.

Vi har brug for dig

Du har med garanti nogle opgaver liggende fra din studietid, som andre studerende kan få meget ud af at læse.

Mange er i tvivl om niveauet og forventningerne til dem, når de begynder på universitetet. Gennem DIAS kan de få det indblik. Også studerende, der tager tilvalg i et andet fagmiljø, kan snuse til såvel emner som måder at skrive opgaver på, inden de begynder. Og alle, der står overfor selv at skulle afgrænse et emne for en opgave, kan søge inspiration hos medstuderende.

DIAS er nu i vores – de studerendes – hænder. Jo mere vi bruger det, jo stærkere et redskab vil det også være for os og ikke mindst de nye studerende, der begynder på universitetet.

Med mange tusinde skarpe hjerner er viden en uudtømmelig ressource på vores universitet. Med DIAS sikrer vi, at du – når du har brug for inspirationen – også har adgang til den. Derfor har vi selv lagt vores opgaver op på DIAS, og vi håber, at du vil gøre det samme!

Besøg arkivet her

Uni-avis@adm.ku.dk