For 170 millioner blandede aktiebolsjer – gerne dem i olie og kul

LEDER - Redaktørens leder fra den trykte udgave af Uniavisen udgivet fredag den 7. oktober.

KU VIL KØBE AKTIER. 10 procent af universitetets likvide midler skal investeres på Børsen (se side 14-15) – og i den forbindelse er der en ting, jeg ikke forstår.

DET ER IKKE så meget det, at KU vælger at shoppe på Børsen. En professor i international økonomi kalder det godt nok »en utrolig dårlig idé« som »kan gå grueligt galt, hvis renten begynder at stige« – men KU’s vicedirektør lover, at man vil følge en forsigtig investeringsstrategi baseret på risikospredning (altså nul højrisikoaktier) og mener i øvrigt, at investering i aktier er
mere forsvarligt end at placere pengene i obligationer eller på bankkonti, hvor deres værdi bliver udhulet af den lave rente. Så, fint: KU køber aktier for 170 millioner kroner.

DET JEG IKKE FORSTÅR, er, hvorfor KU’s bestyrelse ikke vil udelukke at investere i beskidt energi: kul, olie og gas.

HER ER ELLERS alle tiders mulighed for at put you money where your mouth is. På KU’s Grøn Campus-website praler universitetet af at have sat CO2-forbruget ned med 48 procent. Som KU skriver: »De globale klimaforandringer og den voksende ressourceknaphed nødvendiggør, at vi alle tager ansvar for at nedbringe de negative påvirkninger fra vores aktiviteter på klima og miljø. Som Universitet og rollemodel ønsker Københavns Universitet at gå forrest og vise vejen for realiseringen af miljøbevidst drift og adfærd.« I øvrigt under overskriften »Sammen skaber vi verdens grønneste universitet«.

MEN DE SMUKKE MÅLSÆTNINGER gælder åbenbart ikke, når der skal tjenes penge på Børsen. »Det er illusorisk overhovedet ikke at have noget med olie og benzin at gøre,« siger bestyrelsesformand Nils Standberg Petersen til Uniavisen.

DET SKRÆMMER ÅBENBART IKKE, at investeringsstrategien åbner en flanke for kritik. Vi så, hvordan MP Pension fik ørerne i maskinen, da de underkendte medlemmernes flertalsbeslutning om at droppe investeringer i fossile brændstoffer.

OG DET ER ELLERS ikke, fordi det er vanskeligt at investere grønt. Både Jyske Invest og Danske Invest tilbyder grønne, fossilfrie
investeringspakker og forventer ikke, at klimaprofilen vil påvirke investeringernes afkast.

KOMMUNER SOM ROSKILDE, Fredericia, Stevns, Frederikssund og København investerer grønt. Adskillige universiteter i udlandet gør det samme.

BARE IKKE »Verdens grønneste universitet«.

Dennis Christiansen
Ansv. redaktør