Varm luft og pølsesnak på KUA?

INNOVATION - Hører erhvervslivets floskler hjemme på universitetet? Ja, siger Mie Femø Nielsen, der blandt andet underviser i innovation og procesledelse. Nej, siger lektor Jes Fabricius Møller og kalder det corporate bullshit.

Erhvervslivet drukner nærmest i buzzwords, og i de seneste år er også universitetet blevet oversvømmet af ord som iværksætteri, innovation og entreprenørskab.

Især på Det Humanistiske Fakultet blomstrer projekter, der skal gøre de studerende spiselige for erhvervslivet, med afdelingen for humanistisk innovation, Katalyst, som fyrtårn.

Formålet er at »sætte fakultetets enorme vidensressourcer i spil i samfundet med innovation som middel,« hedder det på Katalysts hjemmeside.

Carl-Mar Mølleruniversitetet

En studenterarrangeret proces-og faciliteringsmesse har nu fået lektor på SAXO-Instituttet Jes Fabricius Møller op af stolen.

»Jeg har ikke alene svært ved at se, hvad voksne mennesker skal bruge sådan noget til, men jeg finder det også problematisk, at fakultetet risikerer at gøre sig til grin ude i byen. Katalyst misbruger universitetets gode navn til at forlene deres tågesnak med et skær af autoritet. Hvis nogen leder efter en undskyldning for at skære ned i humanioras bevillinger, har de nu fået den,« siger han.

Han mener, at der er tale om en omgang varm luft og kalder det corporate bullshit.

»Hvis det her er universitetet, så kan Carl-Mar Møller også kalde sig universitet.«

»Studerende må meget gerne lave noget, som er useriøst og prøvende, ja de har faktisk pligt til det. Men det skal bare ikke pakkes ind, så det ser ud som om, at universitetet er afsenderen,« siger han.

Fri leg på den akademiske scene

Leder af projektet er Mie Femø Nielsen, der er lektor på Institut for Nordiske Sprog og Sprogvidenskab.

Hun mener, at samspillet mellem de studerende og erhvervslivet er vigtigt og noget, der sagtens kan foregå i universitetsregi.

»Universitetet er mere end en læreanstalt, hvor vores egne ansatte siger noget til vores egne studerende. Det er også en arena for en palet af forskellige aktører, som man kan lære meget af,« siger hun.

Det er vigtigt, at universitetet ikke lukker sig om sig selv, men viser, hvorfor det er interessant for samfundet, hvad der foregår herinde, mener Mie Femø Nielsen.

»Vi skal jo være et universitet i samfundet og for samfundet, og det er erhvervslivet en vigtig del af.

Nogle af vores kandidater skal ud og have arbejde i virksomheder bagefter, så noget af det, vi skal klæde dem på til, er at være dygtige medarbejdere, ledere og virksomhedsejere,« siger hun.

En kaospilot i forskerens sted

Jes Fabricius Møller anerkender, at det er et forsøg på at vise, at humaniora også kan være anvendt videnskab.

Men han mener, det problematiske består i, at projektet lukrerer på den legitimitet, som universitetet har som forskningsinstitution.

»Så vidt jeg kan skønne, er der ikke noget af det her, der kommer i nærheden af at være forskningsbaseret. Der findes jo faktisk forskere, der beskæftiger sig med disse emner, men her får vi en skuespiller og en kaospilot ind i stedet,« siger han med henvisning til to personer, der var indbudt af arrangørerne.

»Det er sikkert hyggeligt og sjovt. Men jeg synes, det er et problem, at det bliver solgt, som om det er noget, Københavns Universitet gør. For det er ikke, det vi gør,« siger han.

khkr@adm.ku.dk

Bliv opdateret med nyheder om Københavns Universitet i Universitetsavisens nyhedsbrev.

Rettelse
Ved en fejl blev Katalyst en gang i artiklen nævnt som medarrangør af proces- og faciliteringsmessen. Katalyst står ikke bag projektet, og vi beklager meget fejlen. Proces- og faciliteringsmessen blev arrangeret af 35 studerende i samarbejde med lektor Mie Femø Nielsen og gæstelærer Hilde Schroll Jespersen, og Katalyst var udelukkende repræsenteret på messen som oplægsholder.

Følgende sætning er slettet i artiklen: »Katalysts seneste projekt.«

Redaktionen.

Jes Fabricius Møller fastholder sin kritik og uddyber den her: Katalyst er ikke Humaniora