Universitetssporten lider under mangel på faciliteter

UNIVERSITETSSPORT - Universitetets Studenter-Gymnastik (USG) er overtegnet. Bedre faciliteter vil øge deltagelsen og styrke universitetets omdømme.

For mange studerende er sport en vigtig del af hverdagen. Desværre går mange forgæves, når de leder efter deres yndlingssport hos Universitetets Studenter Gymnastik, USG.

»Vi har 1.600 mennesker på venteliste i starten af ​​september,« siger Ebbe Rasmussen, der er idrætsinspektør hos USG. Ifølge ham er der en soleklar årsag til, at USG ikke kan tilbyde flere sportsgrene og en plads til alle interesserede studerende:

»Det står grelt til med sportsfaciliteterne i København. Når man kigger på antallet per tusind indbyggere og fx sammenligner med en lille by i Nordsjælland, mangler København 419 sportshaller for at matche ratioen,«siger Ebbe Rasmussen.

København har blot en svømmehal per 55.853 borgere.

USG har indført flere sportsgrene i Danmark

Efter indskrivningen som KU-studerende i 1970, blev Ebbe Rasmussen hurtigt træner i USG, som han har ledet siden 1994. Det er tydeligt, at hans hjerte banker passioneret for sporten og for at få den ud til så mange studerende som muligt. Så længe der er fysisk mulighed for det, vil USG klø på for at starte nye aktiviteter, siger han.

København har brug for flere faciliteter som dette bassin på Nørre Allé ifølge Ebbe Rasmussen. Foto: Adam Ronan Hughes.

Fordi det er så svært at finde sportshaller og egnede faciliteter til studenterstporten, er USG begyndt at tænke i sportsgrene, der ikke er afhængige af haller:

»Ved at tilføje aktiviteter som vandreture og kajaksejlads, prøver vi at komme rundt om pladsproblemerne,« siger Ebbe Rasmussen.

Historisk har USG flere imponerende historier at bryste sig af:

»I 1947 var der ingen i Danmark, der spillede basketball. En af mine kolleger inviterede den amerikanske hærs basketball-hold til USG, de introducerede sporten for os, og vi begyndte et hold. Vi bragte basketball til Danmark her i USG,«siger Ebbe Rasmussen.

Og listen fortsætter:

»På et tidspunkt var her ikke spillere nok til et håndboldhold, og så var der nogen der startede en slags indendørs fodbold, der blev til florball. Indendørs fodbold startede i Danmark her hos os.«

Også lacrosse, parkour og mavedans er startet af USG-studerende.

»Folk vil jo bare gerne træne«

Som erfaren svømmetræner og ivrig off-piste skiløber, mener Ebbe Rasmussen at sport er en vital del af universitetets virke, og han er overbevist om, at sportsudøvelse er med til at forbedre de studerendes faglige resultater.

Adspurgt om KU har et ansvar for at løse pladsproblemerne, svarer Ebbe Rasmussen:

»Hvis Københavns Universitet ønsker at blive betragtet som et verdensklasse-universitet, er det nødt til at gøre det muligt for de studerende at dyrke sport. Så i den forstand bør universitetet bidrage til kampen for bedre faciliteter. «

Ebbe Rasmussen har trænet USG-hold i over 30 år. Foto: Adam Ronan Hughes.

Men Københavns Kommune bør også hjælpe til, mener Ebbe Rasmussen, i stedet for at bruge millioner på et nyt stadion på Amager, »som kun er til Madonnakoncerter og elitære begivenheder som VM,« som han siger.

»Politikerne har et medansvar for at stille faciliteter til rådighed. Folk vil jo bare gerne træne,« siger Ebbe Rasmussen.

USG har en rig og inkluderende sportshistorie, så det er en skam at afvise ivrige studerende. Men indtil non-profit foreningen får adgang til flere faciliteter, vil ventelisterne sikkert kun vokse.

uni-avis@adm.ku.dk