Universitetets, nej Københavns, flotteste arbejdsplads

Premiere — Københavns Universitet lukkede pressen ind i Mærsk Tårnet en uge før den officielle indvielse. Vi blev blæst en lille smule bagover. Gør du?

Det er forventeligt, at Ulla Wewer er glad og stolt.

Dekanen for det Sundhedsvidenskabelige Fakultet står i et usædvanligt smukt auditorium i det 1,5 milliarder dyre Mærsk Tårn og præsenterer KU’s nye vartegn for en mindre hær af interesserede journalister med brug af ord som “internationalt niveau” og “fantastiske rammer”.

Det er også forventeligt, at seniorrådgiveren fra Bygningsstyrelsen (bygherre og ejer af bygningen, der skal lejes ud til KU) ser tilfreds ud – og at arkitekten bag projektet udstråler en pæn portion stolthed over sin kæmpebaby.

Hvad der måske ikke er lige så forventeligt, er den entusiasme, der strømmer ud af de tilstedeværende forskere, som snart skal flytte ind i det 75 meter høje tårn.

»Vi elsker tårnet,« siger professor Thue Schwartz, da han står på sjette etage i det, der skal blive hjem for metabolismeforskningen på KU, og kigger op ad en svungen trappe, som her – midt i bygningen – på én gang åbner rummet og binder etagerne sammen.

Dyrt – and it shows

Mærsk Tårnet er blevet til på baggrund af en 600 millioner kr. stor donation fra A.P. Møller Fonden, som desuden har doneret 125 millioner til inventaret. Folketinget har spyttet 670 millioner i kassen – og de resterende udgifter skal dækkes af lejeindtægter fra KU.

Det er et dyrt byggeprojekt – og det kan ses på resultatet. Sådan er førstehåndsindtrykket i hvert fald, da vi bliver guidet rundt på en timelang rundtur i bygningen. Om bygningen er lige så fantastisk at bruge, må tiden vise.

Det er også et forsinket projekt. Oprindeligt skulle bygningen have stået færdig i midten af 2015. Nu bliver det onsdag den 18. januar 2017, at dronningen officielt indvier bygningen. Foreløbig åbner kun de nederste etager, den såkaldte base, der blandt andet huser auditorier og kantine. I slutningen af foråret får selve tårnets beboere lov at flytte ind – og herefter, når alt byggerod er væk, kan landskabsarkitekter og gartnere gøre parkområdet omkring tårnet færdig.

Følg med rundt på en tur i bygningen – og kig selv ind, efter at dronningen har klippet snoren den 18. januar.

The lobby - Indgangen til Tårnet ligger ud til et nyt torv på Blegdamsvej. Tre brede trapper i lobbyen leder op til bygningens 1. etage, hvor der er adgang til flere auditorier.
billede: Christoffer Zieler
Skygger - Bygningens nederste etager - også kaldet basen - udgøres af fire lave bygninger, der er er placeret i en slags stjerneformation. Oven på basen rejser selve tårnets 15 etager sig.
billede: Dennis Christiansen
Mad! - I basen ligger - ud over auditorierne - også den ret fotogene kantine.
billede: Christoffer Zieler
Åbent rum - Spiraltrappen er ført igennem hele bygningen. Her ses den fra en af de andre etager.
billede: Christoffer Zieler
Spiralen - 6.-8. etage huser The Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research. Et stort, åbent rum med en spiraltrappe binder etagerne sammen og fungerer også som uformelt mødested for forskerne (det er blandt andet her, de henter kaffe, og professor Thue Schwartz har også tænkt sig at slæbe et bordfodboldbord herind).
billede: Dennis Christiansen
Stinkskab - Mærsk Tårnets laboratorier har alle udsigt over København - ligesom de fleste af kontorerne. Et krav til bygherren fra forskerne har været, at det skal være let (og billigt) at ændre på ruminddeling og laboratorieindretning.
billede: Dennis Christiansen
Udsigten - Når du går rundt på 15. etage, får du en - for København unik - 360 graders udsigt over byen. Oprindeligt var tårnet tænkt med en tagterasse med fri adgang for offentligheden, men den rakte midlerne ikke til. Dog vil 15. etage blive brugt til offentlige formål, siger dekan Ulla Wewer.
billede: Christoffer Zieler
Wax on, wax off - To vinduespudsere bliver, mere eller mindre ufrivilligt, en del af rundturen.
billede: Dennis Christiansen
Tags - Håndværkergraffitien på elevatorens (endnu) rå vægge formodes at forsvinde inden Dronningens besøg.
billede: Dennis Christiansen
Nede på jorden - Tilbage på de nederste etager er der mulighed for at nyde samspillet mellem trægulve- og lofter, betonsøjler og vintersol.
billede: Dennis Christiansen
State-of-the-auditorie-art - Tårnets store auditorium kan rumme 500 studerende - og linkes med de øvrige auditorier, så i alt 1.000 kan overvære samme forelæsning. Alle er udstyret med det såkaldte Constellation-lydssystem, som også findes på Stanford og i FN-bygningen. Kort fortalt: 80 mikrofoner i loftet fanger forelæserens tale - uanset om han/hun står med ryggen til tilhørerne - og spørgsmål fra salen. Der er ikke behov for at hæve stemmen og heller ikke for at fumle med mikrofoner og headset. Det virker forbavsende godt.
billede: Christoffer Zieler
Skilt - Bygningen skilte er malet/klæbet op på den rå beton. Bemærk, at der vises vej til Vandrehallen i det gamle Panum. Og det gør der, fordi...
billede: Dennis Christiansen
Panum - ... man kan gå direkte fra Mærsk Tårnet og ind i gode gamle Panum (som i øvrigt har været igennem en vis forskønnelseskur for at bringe den ældre bygnings faciliteter tættere på den nybyggede luksus ved siden af).
billede: Christoffer Zieler
Sjusk - Ærgerligt nok er tårnet, når man kommer tæt på, skæmmet af sjusket håndværk i detaljerne, fx i lofterne, hvor vi så en del eksempler på loftspaneler og lister, der var føjet skævt sammen. Her er en del af gulvet simpelthen lagt op over et panel.