Uniavisen tester: Er Geobar gangbar?

FREDAGSBAR - Hvornår bliver man for mange til en flip cup-turnering? Læs Uniavisens oplevelse af Geobar en fredag aften.

Fredag aften trak jeg for første gang i reportertøjet, sprang op på cyklen og tog turen fra Amager til Øster Voldgade.

Mens jeg trillede derudaf overvejede jeg – muligvis en anelse for sent – hvordan man egentlig vurderer en god fredagsbar.

Handler det om, hvor mange mennesker, der er mødt op? Handler det om, hvilken musik, der bliver spillet, eller om, hvad der bliver solgt i baren?

»Ren Geolove«

Da jeg kom ind på Geobar, slog det mig ret hurtigt, at det her ikke var en af de fredagsbarer, hvor man kun kommer for at danse, og først går, når fødderne bløder. Her sad folk og hyggede sig med en øl rundt om bordene, snakkede og spillede terningespil, mens musikken spillede.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Ikke bare et, men hele to bordfodboldborde byder velkommen, inden man træder ind på Geobar.

Bagerst i lokalet var der et helt fænomenalt rum, der var indrettet til det simple formål at spille flip cup.

Bag baren stod en håndfuld af de i alt 21 barmedlemmer, som styrer Geobar, og langede øl, gin & tonic og jägerbombs over disken i et stadigt højere tempo, efterhånden som timerne gik.

Geobar er både styret af geologer og af geografer, som er de to studier, der har til huse på Øster Voldgade.

Indenfor var der blandt høj musik og dansefødder også plads til den mere seriøse samtale.

Jeg spurgte Søren, der er i gang med sin kandidat i geografi, hvordan det egentlig fungerer, når man er to studier om én bar – går der for meget krig i den?

»Næ, det er der egentlig ikke. Det fungerer rigtig godt. Men dengang vi blev lagt sammen, var folk ikke ellevilde! Det er jo normalt at være lidt nervøs, når man pludselig skal være sammen med andre,« svarer han, og tilføjer smilende: »Nu er det ren Geolove

Sent på aftenen var der proppet i baren, og at nå frem til den næste øl på listen kunne være en udfordring.

Historien bag Geobar er, at de to studier engang havde hver sin fredagsbar. Da Gefion Gymnasium kom til i 2008/9, måtte de to studier rykke sammen og danne Geobar.

Kål og diskolys

Med en (økologisk) øl i næven bevægede jeg mig ud blandt bordene for at forhøre mig om, hvad folk følte for Geobar, hvilket viste sig at være rimeligt lige til.

Alle dem, jeg snakkede med, var enige om, at det var et sted, hvor man kom og havde en sjov aften. Som en storsmilende fyr, jeg desværre ikke fik navnet på, udtrykte det: »Geobar er et dejligt sted!«

Som aftenen skred frem, åbnede der sig på magisk vis et dansegulv mellem alle bordene, og jeg fik svar på, om geografer og geologer rent faktisk kan danse – og det kan de afgjort.

Der diskuteres henover en forestående flipcup-turnering.

Jeg blev hevet med til en flip cup-turnering, hvor jeg, mast op ad 16 andre mennesker og med øl ud over det hele, stod og heppede brændende på folk, hvis jeg navne jeg ikke kendte, men som jeg virkelig ønskede skulle få flippet den kop, så vores hold kunne vinde.

Senere blev jeg inviteret med til at drikke vin af et kålhoved. Det var et rimelig syret øjeblik.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Nanna fra geografi er en af 21 barmedlemmer og fremviser her en ge-ni-al opfindelse, jägerbombglasset. Muligvis er jeg ikke helt med på noderne, men jeg var i hvert fald meget imponeret!

Geobar scorer et 7-tal i feststemning, men afgjort et 12-tal i hygge. Mit indtryk var, at det er en fredagsbar, man kan komme og være med til, ligegyldigt hvilket humør, man er i. Selv jeg, der kun kendte én i hele forsamlingen, blev varmt modtaget. Og det er lige præcis det, jeg synes, en god fredagsbar skal kunne!

Dansegulv og diskolys indenfor, rundkreds og rygepause udenfor.

uni-avis@adm.ku.dk