Tager Ralf en tørn mere?

COMEBACK KID? - Ralf Hemmingsen vil ikke afvise, at han genansøger stillingen som rektor. Jobbet er netop slået op af KU, og der er deadline for ansøgninger 18. januar.

Landets største universitet skal have ny rektor. Eller også fortsætter den nuværende mand på posten, Ralf Hemmingsen. Han vil i hvert fald ikke afvise det. Faktisk afviser rektor overhovedet at kommentere besættelsen af rektorstillingen.

Da mulige kandidater til det højprofilerede job nok vil overveje en ekstra gang, om de vil ud i en konkurrence med den nuværende rektor, er det bemærkelsesværdigt, at Ralf Hemmingsen ikke melder ud, om han ønsker at fortsætte.

Flere år til folkepensionen

Formelt er der intet i Universitetsloven, der hindrer, at 63 år gamle dr.med. Ralf Hemmingsen genansøger sin egen stilling, når den udløber. Hemmingsen har været rektor siden 2005, og i 2009 besluttede bestyrelsen at gøre brug af sin ret til at forlænge hans ansættelse med tre år, men i 2013 skal stillingen genopslås.

Mens flertallet af universitetets bestyrelsesmedlemmer – de såkaldt eksterne medlemmer, forskere og erhvervsledere m.v., der ikke vælges i KU’s egne rækker – maksimalt kan sidde på deres poster i otte år, står der ikke i loven, at rektor skal træde tilbage efter en bestemt periode.

Præsideret over spændende epoke

Ralf Hemmingsen er den første ansatte rektor i KU’s over 500-årige historie, og han er formentlig også en af de mest omtalte på grund af Penkowa-sagen, som nedkaldte massiv offentlig kritik af hans embedsførelse ikke mindst fra et stort antal af Hemmingsens egne forskerkollegaer på KU. Men rektor red stormen af, og har netop, nær udgangen af 2012, kunnet præsentere et historisk godt budget for universitetet med store investeringer i vente.

I Ralf Hemmingsens rektorperiode er universitetets økonomi vokset kolossalt, der er flere studerende end nogensinde tidligere, og KU bygger nye forskningsfaciliteter – herunder en mindre skyskraber på Panum Instituttet – for over 2,5 milliarder kroner. Overborgmester i København Frank Jensen har efter sigende givet Hemmingsen tilnavnet ‘Christian IV’ på grund af hans byggeiver i hovedstaden.

Stillingen som rektor på KU og chef for 9.000 ansatte og et årsbudget på knap otte milliarder kan findes på Jobzonen under ‘mellemledere med personaleansvar’ (fuldtid).

chz@adm.ku.dk