Studerende truer med blokade efter rygter om lukning af biblioteker

LUKNINGSTRUET - HUMrådet overvejer at blokere dekanatet på Det Humanistiske Fakultet for at sende et signal om vigtigheden af bibliotekerne, som der skal spares 3 millioner kroner på.

Humaniora skal spare 60 millioner kroner, og institutternes biblioteker er et af de områder, der skal skæres ned på. Tre millioner kroner skal skrabes af bibliotekernes budget, og et biblioteksudvalg forhandler lige nu og frem til januar om, hvordan det skal gøres.

Nu går der ifølge fakultetets fagråd, HUMrådet, rygter om, at institutbibliotekerne skal nedlægges eller sammenlægges, og at institutternes egne bibliotekarer skal fyres for at finde penge. Forslag, som rådet kalder for en katastrofe.

»Gode institutbiblioteker er en forudsætning for et godt universitet med god undervisning og god forskning. Og egne bibliotekarer der kender til undervisningen og forskningen på institutterne er vigtigt for at sikre at det er de rigtige bøger der købes ind,« lyder det i HUMrådets indkaldelse til stormøde den 10. november, hvor spareplanerne skal diskuteres, og hvor de studerende skal stemme om, hvorvidt de vil blokere dekanatet i protest.

Prodekan: Det er direktionens beslutning, ikke dekanatets

Julie Sommerlund, der er prodekan for omverdensrelationer på fakultetet, mener, at HUMrådet retter skytset den forkerte vej.

»Dejligt at I engagerer jer i dette spørgsmål. Der er lige et par ting, som det er værd at tage med, når I mødes: Dekanatet har ikke en plan, som I skriver. Direktionen har besluttet, at der skal spares 3 millioner kroner på biblioteksområdet. Det skal der, fordi hele fakultetet skal spare – som I ved på grund af nedskæringer,« skriver Sommerlund i en kommentar på HUMrådets facebookside.

Julie Sommerlund er formand for det biblioteksudvalg, der skal pege på, hvor de tre millioner kan spares, et udvalg, som også tæller en repræsentant fra HUMrådet.

Hun siger, at der endnu ikke findes et færdigt løsningsforslag, men at arbejdsgruppen netop er nedsat for at finde et.

HUMrådet ved ikke, hvor rygter stammer fra

HUMrådet har ifølge formand Jonathan Morell stor forståelse for, at generelle besparelser sætter nogle økonomiske rammer, og rådet er indstillet på at arbejde konstruktivt indenfor disse rammer.

»Det, vi reagerer på, er, at vi har bemærket, at der har været mange rygter omkring institutbibliotekerne. Vi vil gerne give de studerende, der ikke sidder i arbejdsudvalg eller er tæt involveret, mulighed for at give deres mening til kende,« siger Jonathan Morell.

Hvor kommer de forslag, I protesterer imod, fra? Biblioteksudvalget er kun lige gået i gang med deres arbejde og har ingen færdige forslag på nuværende tidspunkt.

»Det er rigtigt, at udvalgsgruppen kun har holdt et enkelt møde indtil videre. Men det er en idé, der foreligger, og noget man har snakket om. Men jeg ved ikke, hvor idéen kommer fra,« siger Jonathan Morell og tilføjer:

»Det, jeg helst vil kommentere på, er, at stormødet er en stærk tilkendegivelse. Vi vil hellere tage det i opløbet, også selvom det lige nu ikke er helt konkrete forslag. Det er meget vigtigt for os, at det ikke ender som på Engerom (Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, red.) hvor biblioteket er lukket. Stormødet er et åbent plenum, hvor vi skal snakke om, hvad vi skal gøre, og hvor vi skal finde de tre millioner.«

Formanden fortæller, at HUMrådet fortsat har tænkt sig at stemme om en mulig blokering af dekanatet, også selvom spareforslagene ikke stammer derfra.

»Det er en mulighed for os for at sende et signal om, at biblioteket betyder rigtig meget for os. Oprindeligt var der ikke lagt op til, at der skulle sidde studerende med i andre udvalg end tilvalgs- og eksamensudvalg, som jo er områder, der påvirker studerende meget. Men vi studerende er sindssygt optagede af, hvad der skal ske med biblioteket. Det har stor indflydelse på vores hverdag.«

HUMrådets stormøde foregår den 10. november kl. 17.15 i 23.0.50 på KUA1 (det store forelæsningslokale). Mødet er åbent for alle humaniorastuderende.

uni-avis@adm.ku.dk