Studerende tager skeen i egen hånd

STUDIEMILJØ - Noget må der ske, når timetal og semesterlængde reduceres. En gruppe aktive studerende på Etnologi har en prisbelønnet plan for deres uddannelse.

»På Etnologi har vi studerende meget lidt undervining … Derfor vil vi gerne skabe rammerne for et anderledes læringsmiljø, som primært genereres og opretholdes gennem studenterengagement.«

Sådan skriver en gruppe aktive studerende på det lille humanistiske fag i deres projektbeskrivelse af ‘Det Anderledes Læringsmiljø: Det Etnologiske Akademi’.

De studerende kommer fra forskellige årgange på Etnologi, og de arbejder sammen på at skabe en undervisningsmodel, der højner det faglige niveau uden at tære på undervisningsmidlerne, men som bæres frem af de studerende selv ved studenterforelæsninger, studenterseminarer og skrivekredse.

Populær plan

Det er en populær plan. Foreløbig har de studerende fået 80.000 kroner fra rektors satsning på ‘den gode uddannelse’ til pilotprojektet, og torsdag den 9. juni kom der en check på 10.000 kroner oveni, da projektet vandt en konkurrence udskrevet af Academic Books.

Prisen, der gives for ‘det gode projekt’ snuppede de glade etnologistuderende for næsen af store projekter på Copenhagen Business School og Dansk Teknisk Universitet/IT-Universitetet.

»En non-profit organisation som vores elsker at give penge ud – især til sådan nogle dygtige studerende som jer,« sagde en repræsentant fra Academic Books ved prisoverrækkelsen.

Læring uden tæring

Universitetsavisen spurgte projektgruppen om det er en holdbar model, at administratorerne skærer i timetal og semesterlængde, for at de dygtige studerende så selv overtager ansvaret for undervisningskvaliteten.

Pernille Gøtz og Bjarke Rubow, to af initiativtagerne, svarede, at de har hørt den indvending før, men at de ser helt anderledes på det, for der kan ikke komme noget dårligt ud af at tage et medansvar for sin uddannelse:

»Når studiemiljøet bliver bedre, og et projekt som det her er etableret, har vi studerende en platform, så vi hurtigt vil kunne mobilisere os i kampen mod fremtidige forringelser,« lød svaret.

Til vinter udgiver gruppen en manual med den færdige model, som frit vil kunne bruges af studerende på andre fag.

LÆS: Projektbeskrivelsen af ‘Det Anderledes Læringsmiljø’

gbg@adm.ku.dk