Studerende forlader Indre By - men Studenterhuset bliver

CAFÉDRIFT – Juristerne og teologernes flytning får Studenterhuset til at ændre åbningstider, men økonomisk vil flytningen ikke få konsekvenser, vurderer Studenterhusets direktør.

Henover nytår flytter Jura og Teologi fra Indre By til Amager. Det betyder, at Studenterhuset i Købmagergade må vinke farvel til en hel del af de faste kunder, der hidtil har lagt vejen forbi inden morgenens undervisning eller brugt caféen til gruppearbejde.

Studenterhuset har ikke nøjagtige tal på, hvilke studier deres gæster kommer fra, men kigger man udover bordene en tidlig hverdagsmorgen, så er der ret mange jurabøger, fortæller Studenterhusets forperson Frederikke Nayberg.

Flytningen har derfor medført en beslutning om senere åbningstider i Studenterhusets café:

»Vi vil nok ikke se jurister, der kommer forbi klokken 08.01 for at hente kaffe til første forelæsning, og derfor vil vi fra januar først åbne klokken 9 på hverdage,« siger Jacob Ørum, Studenterhusets direktør.

Tjener ikke på morgengæster

På spørgsmålet om, hvad det økonomisk vil betyde for Studenterhuset, at stamkunderne flytter ud af Indre By, svarer Jacob Ørum:

»Vi prøver faktisk at undgå stamkunder. Vi vil hellere have besøg af mange forskellige KU-studerende, end at de samme sidder her hver dag. Vores aktiviteter, fx folkekøkken og quizaftener, er konstrueret til at skabe møder på tværs af fag og nationaliteter. Det er meningen, at du kommer her for at snakke med nogen, du ikke har mødt før.«

Han regner ikke med, at flytningen vil få stor betydning for beholdningen i caféens pengekasse.

»De læsegrupper, der kommer om morgenen, køber et par billige kopper kaffe. Det er ikke noget, vi kan mærke på omsætningen. De studerende køber i gennemsnit for 30 kroner per besøg, og om formiddagen køber de for mindre end om aftenen. Så på en morgen med studiegrupper omsætter vi måske 500 kroner.«

Selvom beliggenheden i Købmagergade gør Studenterhuset til et dyrt hus at drive, giver caféen i øjeblikket overskud, og det vil den, ifølge Jacob Ørum, blive ved med.

»Jeg læner mig roligt tilbage,« siger Ørum.

Ørum: Vi vil binde KU sammen

Jacob Ørum spår, at udflytningen måske endda vil føre til, at flere nye gæster finder vej til caféen.

»Studenterhuset er, hvad der bliver tilbage i den del af byen, hvor KU har ligget siden 1400-tallet. Med opdelingen af universitetet i campusser bliver der mere end nogensinde før brug for et fælles mødested. Vi vil gerne være med til at binde KU sammen.«

Jacob Ørum understreger også, at Studenterhuset er en forening – ikke kun et hus. Deres aktiviteter rækker langt ud over, hvad der foregår i caféen på Købmagergade.

Samme melding kommer fra forperson Frederikke Nayberg:

»Vi er en forening, der arbejder for studiemiljøet på hele KU. Jeg tror, at udflytningen vil medføre et godt og levende studiemiljø, og det er vi i Studenterhuset kun glade for,« siger hun.

uni-avis@adm.ku.dk