Stort slag for kvaliteten skal stå i festsalen på Frue Plads

FINALE - På lørdag kulminerer otte måneders arbejde for at sikre kvaliteten af undervisningen på KU. Studenterrådet vil sammen med flere hunderede studerende minde rektor om hans ansvar.

Omkring 1000 studerende ved KU har siden september været inde over Studenterrådets projekt Et universitet i verdensklasse – vi stiller rektor til ansvar. Og på lørdag sker det så. På lørdag stiller de studerende Københavns Universitets rektor, Ralf Hemmingsen, til ansvar.

Kampagnen er et modsvar til fremdriftsreformen. Studenterrådet mener, at reformen trækker fokusset væk fra kvalitet og over på tempo, og det vil de gerne modarbejde. Kvaliteten af uddannelserne må være vigtigst, lyder det.

»Fremdriftreformen er grundlagt på idéen om, hvor hurtigt det kan gå. Og hvordan giver man det bedste modsvar til det? Det er ikke at sige, at det skal gå så langsomt som muligt, det har aldrig været vores pointe. Pointen er, at reformer og arbejdet her på universitetet bør tage udgangspunkt i, hvordan vi kan blive så dygtige som muligt,« siger formand for Studenterrådet, Alexander Thorvaldsen, og fortsætter:

»Og det er det arbejde, vi har lavet. Vi har forsøgt at finde konkrete måder, hvorpå vi kan blive bedre kandidater i sidste ende – hvordan man kan øge forskerkontakten og få mere feedback ind i undervisningen, hvordan man kan skabe nogle mere intensive studiemiljøer og så videre.«

Nu skal resultatet af de seneste otte måneders arbejde vises i festsalen på Frue Plads på lørdag den 30. maj. Her vil de studerende præsentere deres arbejde for alle de, der møder op. Det inkluderer rektor Ralf Hemmingsen, som samtidig vil give de studerende sit svar på, hvordan han vil sikre kvaliteten af uddannelserne på KU.

Hvad skal der til?

Lørdagens arrangement bliver inddelt i fire blokke, som handler om henholdsvis fagcaféer, fremdrift og medbestemmelse, mentorordninger og forskerkontakt samt feedback.

Indenfor hvert tema vil der blive præsenteret dårlige oplevelser, gode erfaringer og ideer til projekter – alt sammen for at forklare rektor, hvad de studerende mener, der skal til for at opnå et undervisningsmiljø af højeste kvalitet.

Ralf Hemmingsen er forinden blevet informeret om temaerne og har fået lov til at forberede sig. Han skal umiddelbart efter præsentationen holde en tale, hvor han fortæller, hvad han vil gøre med den viden, de studerende har givet ham, og hvordan KU vil arbejde for at hæve kvaliteten af undervisningen.

Alexander Thorvaldsen håber, at de mange studerendes engagement medfører, at helt konkrete tiltag fra KU’s side faktisk bliver ført ud i livet.

Champagne og konfetti

»Jeg håber, at resultatet bliver, at universitetet vil gøre endnu mere. At skuffeplanerne om at sætte fokus på feedback bliver realiseret, sådan at alle studerende kan få mere feedback. Og jeg håber, at universitetet vil forpligte sig til at lave små grupper af studerende tilknyttet en forsker i en mentorordning,« siger Alexander Thorvaldsen.

Mere end 300 har tilmeldt sig arrangementet på Facebook, og mere end hundrede har meldt sig den middag, Studenterrådet har inviteret alle deltagere til efterfølgende. For det store arbejde, de mange studerende har lagt det seneste år skal også fejres – og det med både med champagne og konfetti.

»Alle, der har lyst, er velkomne til at fortsætte festen hos Studenterrådet bagefter,« siger Alexander Thorvaldsen.