Statskundskabsrevyen 2015 gik over grænsen

ANMELDELSE - Der var fuldt hus, da ekstremt veloplagt statskundskabsrevy uddelte smæk til højre og venstre (og til Uniavisen).

De 400 billetter til aftenens lørdagsforestilling var revet væk under to timer efter billetsalget åbnede. Relaterede Facebookgrupper var i dagevis fyldt op med diverse mere eller mindre desperate opslag med efterspørgsel på billetter og byttehandler fra folk, der ikke nåede at få fingrene i en billet i tide.

Statskundskabsrevyen bliver større for hvert år, der går, og i år var ingen undtagelse. Over hundrede studerende har været inde over forestillingen, enten som skuespiller, danser, bandmedlem, bagsceneskifter, rekvisit- og kostumedesigner, sminkør eller, ej at forglemme, revykok, hvis fornemmeste opgave er at bespise og forkæle hele flokken af kreative sjæle under skrive-, øve- og spilledagene.

Enkelte blandt de engagerede virker en smule pressede, da jeg nævner, at jeg skal anmelde revyen på vegne af Uniavisen. Joe Bordacconi, som er en af de mere erfarne revyrotter, udbryder decideret »åh nej«, men uddyber efterfølgende med et smil på læben, at revyen selvfølgelig ikke har noget som helst imod Uniavisen. »Vi er måske bare ikke så søde ved jer under forestillingen.«

Velkomst under gruppepres

Da dørene er lukket og noget, der næsten kan kaldes ro, har lagt sig over salen, går introen i gang. Men al lyset er stadig slukket og stemmerne, der råber, kommer et sted fra bagscenen. En skælvende mandestemme forklarer, at han slet ikke har lyst til at præsentere revyen.

Han bliver afbrudt med beskeden om, at det er en stor ære at præsentere revyen, hvorefter den skælvende mand skubbes ind på scenen. Scenelyset tændes, han træder op på en ølkasse med et kunstigt grisehoved i hånden og byder brølende publikum velkommen med et pint ansigtsudtryk og bukserne nede om anklerne.

»Velkommen til eliten! Velkommen til samfundets top!« Indslaget er en ironisk reference til de mange artikler, der blev skrevet i løbet af maj og juni sidste år om opvarmningsforløbet på Institut for Statskundskab.

Over grænsen inden den lukker

Temaet for dette års revy er hermed slået fast. Det handler om grænser, både de personlige grænser og landegrænser, og det handler om at overskride dem. For eksempel i sketchen med to betjente, der, på baggrund af en farvekode med hudfarver, vogter den danske grænsebom, som den studerende fra sidste indslag får lov til at krydse, fordi han er lyshåret. Det på trods af, at han har sit råhypnolsbedøvede kvindelige offer fra fredagsbaren med sig under armen.

Joes advarsel til Uniavisen viser sig at relatere sig til sketchen om den nye, forbedrede version af Absalon, ved navn Absalone, som tillader studerende at styre sit KUnet ved hjælp af en temmelig ubehjælpelig stemmekontrol.

Den studerende på scenen sukker over sin totalfyldte KUmail, og salen griner højt, da Absalone med sin mekaniske stemme beder om tilladelse til at markere beskeder som læst og slette alle mails fra Uniavisen som løsning på problemet.

Tag med over grænsen næste gang

I det store hele består revyen af en velbalanceret blanding af upassende og tilforladelig humor, og bandet, der marker overgangen mellem indslagene, er så skønt at høre på, at de med lethed selv kunne have fyldt de to timer ud, som revyen tager.

Undertegnede vil klart anbefale dig at tage ind og se Statskundskabsrevyen 2016 og håber, at du har nået at læse denne anmeldelse, før Absalone kommer til at slette den.

Uni-avis@adm.ku.dk