Slåfejl udløste anklager om vold og sexchikane på Humaniora

ARBEJDSMILJØ – »Mobning, seksuel chikane og vold tolererer vi ikke på KU,« skrev institutleder i åbent brev til ansatte. Nu har ledelsen opdaget, at al balladen skyldtes en tastefejl i den digitale arbejdsmiljøundersøgelse.

Ledelsen på INNS (Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab) var ved at få kaffen galt i halsen, da resultatet af årets arbejdspladsvurdering (APV) blev dem bekendt i slutningen af august.

Svar fra rapporten pegede på, at der foregik både mobning, seksuel chikane og værst af alt trusler og udøvelse af fysisk vold mod medarbejdere på instituttet.

»Der er ingen, der bliver slået her«

De alvorlige anklager satte straks institutleder John E. Andersen og resten af instituttets top på overarbejde: hvordan kunne arbejdsmiljøet være så dårligt uden at det havde fanget deres opmærksomhed?

Humanioras øverste ledelse blev informeret, og så gik opklaringsarbejdet ellers i gang:

»Mobning, seksuel chikane og vold tolererer vi ikke på KU. Jeg er rystet over, at nogle kolleger lever med det og vil gøre alt for at finde kimen og sørge for at det øjeblikkeligt hører op,« skrev John E. Andersen i et åbent brev til ansatte og studerende på INSS.

»Alt tyder på, at meldinger om trusler og vold ikke var intentionelle« John E. Andersen, institutleder på INSS.

Nu, godt halvanden uge senere, kan ledere og ansatte på Humaniora ånde lettet op; der bliver hverken slået, sparket eller truet på INSS – i stedet beror de alvorlige anklager på noget så simpelt som en tastefejl. Det siger institutleder John E. Andersen til Uniavisen:

»Vi kan med sikkerhed konstatere, at der hvad angår de alvorligste klager er tale om enten en data- eller tastefejl. Der er ingen, der bliver slået her. Alt tyder på, at meldinger om trusler og vold ikke var intentionelle,« siger en lettet institutleder.

»Ud fra oplysningerne kunne vi næsten gætte os til hvem der havde svaret, men da der var tale om meget alvorlige anklager, måtte vi bede Rambøll (konsulentfirmaet bag rapporten, red.) om at låse datasættet op. Svarene har ikke hold i virkeligheden, og det er selvfølgelig det vigtigste,« siger han.

Stadig problemer med mobning

Rensningen fra anklagerne får ikke dog ikke champagnepropperne til at springe på INSS.

For der er stadig tegn på mobning og uønsket seksuel opmærksomhed på instituttet, og det skal der tages hånd om med det samme, siger John E. Andersen.

»Desværre oplever flere mobning, og det har vi skarpt fokus på. Der er selvfølgelig nultolerance over for den slags – derfor er vi i gang med at udarbejde en handleplan, så ingen fremover føler sig dårligt behandlet, når de går på arbejde her,« siger John E. Andersen.

Udover den uheldige sag på Humaniora viste årets APV, at der ikke er høj tillid til universitetets ledere. Det kan du læse mere om i nedenstående link.

uni-avis@adm.ku.dk