Se mit studiejob: Simon jonglerer bolde, virksomhed og studie

JOB - Studerende på Københavns Universitet arbejder i gennemsnit fem timer om ugen, men hvad laver de egentlig, når de stempler ind på studiejobbet? Uniavisen har spurgt en række studerende, hvad de bruger deres arbejdsdag på.

Navn? Simon Atli Larsen

Fag? Statskundskab, 3. semester

Studiejob? Selvstændigt erhvervsdrivende. Jeg har en virksomhed sammen med en ven og vi udbyder shows, workshops, foredrag og events baseret på street-fodbold og særligt freestyle fodbold. Der er en helt anden autonomi og nogle markant anderledes arbejdsopgaver tilknyttet, når man pludselig skal være sin egen chef og selv kæmpe for, at virksomheden bevæger sig fremad. Det betyder også, at det er nødvendigt at lægge en masse tid og energi i det. Jeg arbejder omkring 20 timer om ugen, hvilket også gør, at det somme tider kan være lidt hårdt at få det til at passe med studiet. Man kan heldigvis nå rigtig langt ved at sørge for at planlægge sin tid ordentligt og arbejde fokuseret i de timer man har sat af til det.

Hvor længe har du arbejdet der? Vi startede op i august 2015.

Hvordan fik du jobbet? Vi havde begge dyrket freestyle fodbold på eliteniveau og tænkte det kunne være fedt at tjene nogle flere penge. Det startede småt ud med et par shows til konfirmationer og fødselsdage hist og her, men i takt med at ordet om os spredtes, fik vi flere og flere jobs til både store og små events. Vi startede en virksomhed og udbyggede til workshops, foredrag og salg af tøj specifikt målrettet street-fodbold udøvere.

Beskriv en dag på studiejobbet
Det fede ved mit, lidt specielle, studiejob er, at der aldrig nogensinde er to dage som er ens. Den ene dag kan jeg bruge al min tid ved computeren, for at forhandle kontraktdetaljer med en tøjleverandør fra Norge, og den næste kan jeg være på et fly på vej til Færøerne for at lave show og workshop til en fodboldturnering. Ofte arbejder jeg dog det meste af onsdagen, hvor jeg ikke har undervisning og svarer på mails i pauserne. Om aftenen læser jeg først og arbejder så resten af aftenen eller ind i natten, inden jeg går i seng.
Jeg tror det vigtigste for mig er, at jeg laver noget som jeg synes er sjovt og udfordrende og jeg føler virkelig, at jeg har ramt plet. På trods af, at jeg ikke sidder som studentermedhjælper i en styrelse, føler jeg at jeg har tilegnet mig en masse viden, som faktisk er en praktisk dimension af de ting jeg også lærer på studiet.

uni-avis@adm.ku.dk

Vil du gerne fortælle om dit studiejob? Så skriv en mail, hvor du besvarer samme spørgsmål, som bliver stillet i denne artikel – og fortæller om en dag på dit studiejob. Send mailen til uni-avis@adm.ku.dk.