Se mit studiejob: Cecilie er guide på Planetariet

JOB – Studerende på Københavns Universitet arbejder i gennemsnit fem timer om ugen, men hvad laver de egentlig, når de stempler ind på studiejobbet? Uniavisen har spurgt en række studerende, hvad de bruger deres arbejdsdag på.

Navn? Cecilie Sand Nørholm

Læser? Fysik, 5. semester

Studiejob? Guide på Planetariet

Hvor længe har du arbejdet der? Siden Juni 2015

Hvordan fik du jobbet? Jeg havde ansøgt uopfordret i efteråret 2014 uden held, men da der blev slået et job-opslag op i facebook-gruppen for min studieårgang i foråret 2015 søgte jeg igen og var heldig at få jobbet.

En dag på studiejobbet

09.00: Jeg går op ad trappen til Restaurant Cassiopeia, der også deler indgang med Planetariets administration. Jeg er lidt spændt på, om det nye chipsystem virker, ellers kan jeg heldigvis se et par af mine kolleger gå rundt inde bag glasdøren.

09.15: Min chip virkede heldigvis og jeg når lige at hilse på to af mine kolleger, inden de suser nedenunder for at stå for et formidlings-arrangement. Jeg sætter min computer op ved frokostbordet og begynder at forberede mig til dagens første guidetur – en 1.g klasse, der har efterspurgt at høre om universets og solsystemets oprindelse og indhold.

09.35: Det ringer på administrationens dør, jeg åbner og står foran en mand, jeg ved jeg har set før, men ikke kan huske hvem er. Han skal deltage i formidlings-arrangementet nedenunder, og jeg når lige at få røde kinder, da jeg ikke kan finde min kollega, der står for arrangementet – heldigvis kommer hun forbi i samme øjeblik, som jeg skal til at gå nedenunder for at lede efter hende.

10.00: Jeg er gået ned i udstillingen for at møde læreren til den 1.g klasse, der skal vises rundt – det viser sig ikke at være en hel klasse, men 4 elever. Læreren undskylder det ringe fremmøde.

11.00: Jeg afslutter guideturen med at tale om Hubble-teleskopet og vise et billede af en stjernedannende tåge, under hele turen har kun læreren stillet spørgsmål, så da jeg siger tak for i dag, og at jeg håber de har lært noget nyt, bliver jeg en smule overrasket over, at eleverne alle giver udtryk for, at det var meget spændende.

11.35: Jeg leder efter en af de andre guider, der har holdt et skoleforedrag i den store sal tidligere på morgenen – vi skal have koordineret en guidetur for en international skole om en time.

12.25: På vej ned i udstillingen, får vi øje på eleverne fra den internationale skole, det er to 5. klasser, og både lærere og elever virker meget entusiastiske. Vi tager en klasse hver og starter to forskellige steder i udstillingen.

13.35: Jeg har netop afsluttet min sidste guidetur for i dag, 5 minutter efter planlagt. Eleverne var rigtig søde og stillede mange spørgsmål undervejs, så fik jeg også trænet mit engelske lidt i dag.

uni-avis@adm.ku.dk

Vil du gerne fortælle om dit studiejob? Så skriv en mail, hvor du besvarer samme spørgsmål, som bliver stillet i denne artikel – og fortæller om en dag på dit studiejob. Send mailen til uni-avis@adm.ku.dk.