Se billederne af KUA’s nye universitetstorv

BYRUM – Nyt universitetstorv på KUA skal føre Amager Fælleds åbne landskab ind på campus.

Et bugtende fliselandskab, der gradvist opløses i græsbeklædte bakketoppe, skal forene KUA med Amager Fælled. Forslaget, der har vundet konkurrencen om at tegne KUAs nye universitetstorv, er udarbejdet af arkitektfirmaet COBE.

Vinderforslaget har lagt vægt på at forbinde byrummet med fælledens vilde natur, at skabe et samlingssted, hvor der er plads til fx gruppearbejde, forelæsninger og events og at sørge for rigelig cykelparkering.

Derfor skal der være siddetribuner, der kan fungerer som en slags udendørsauditorier med plads til op mod 1.000 tilhørere, og cykelstativer med plads til 2.070 cykler.

Se billederne af vinderforslaget i galleriet nedenfor.

»Umiddelbart meget fedt«

Franskstuderende Mia Strauss Brandt er godt tilfreds med vinderforslaget:

»På billederne ser det umiddelbart meget fedt ud. Og det kan jo kun blive bedre end det, der var. Forslaget om at skabe plads til udendørs undervisning lyder da også meget innovativt. Jeg ved ikke, om det kommer til at blive meget brugt i undervisningen, men det er sikkert godt til events.«

Det nye torv, der løber op i 30 millioner kroner, er finansieret af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal og skal stå færdig i 2017 – samtidig med det nye KUA3.

sofie.hansen@adm.ku.dk