Prinsesse, hundehvalpe, min sjæl, hvad vil du mere?

PRINSESSEDAG - Dette er en dyrehospitalsreportage fra det trekantede mellemrum mellem den overvægtige ugebladsfotografs koksgrå jakkeærme og det svedtransporterende rygstykke på hans nylonvest.

Ja, undskyld, men sagen er, at Det Biovidenskabelige Fakultet, Life, på Københavns Universitet torsdag har haft besøg af en prinsesse. Og har man sagt ‘prinsesse’, har man også sagt ‘fotografveste og dinglende zoomobjektiver i 360 graders kødrand’ – og så er udsigten til selve begivenheden bare lidt begrænset.

Begivenheden bagved prinsessen og fotografens ryg er indvielsen af universitetets nye supersygehus for små og mellemstore ‘familiedyr’ (hunde og katte især), foruden mere eksotiske væsener fra zoo.

Dette hospital er et smukt og fascinerende sted, som kommer til at danne ramme om mange dyrlægeårganges uddannelse på allerhøjeste niveau.

Paparazzi-versionen

Som social lokalitet siger stedet også en masse om menneskets sammensatte forhold til de øvrige dyrearter. Og det er ikke noget, vi skal fortabe os i lige nu, mens prinsessen kun er få tekstlinjer væk, men overvej gerne følgende:

»Hospitalet kommer til at lave avancerede kræftbehandlinger på hunde, hjerteoperationer på katte, helbredsundersøgelser af vilde dyr fra zoo og så alle de helt almindelige ting såsom vacciner, sundhedstjek, aflivninger, tandrensninger,« som de skriver fra Life. I dén rækkefølge.

Kære læsere, vi skal nok skrive rigtigt om det fine hospital en anden dag. Det er, som sagt, spændende. I dag kunne vi bare ikke høre et ord af, hvad der blev sagt, så vi maser os frem blandt de andre og snupper paparazzi-versionen. God rundtur i billedgalleriet.

chz@adm.ku.dk