Omfattende vandskader på CSS og Institut for Idræt og Ernæring

REGN - Weekendens skybrud har oversvømmet de fleste bygninger på CSS, som i en kortere periode må lukke flere specialeskrivepladserne og et enkelt undervisninglokale. På Institut for Idræt og Ernæring vil det tage over en måned at udbedre de skader, der er sket på Frederik IX Hallen. Ellers har KU’s bygninger klaret sig langt bedre end ved skybruddet i 2011.

Driftschef på KU Erwin Koster Kristensen er ved at gøre skaderne op efter det kraftige skybrud, der natten til søndag sendte mere end 100 millimeter regn ned over det centrale København.

Mens KU’s bygninger i Indre By har klaret sig »forholdsvis godt,« står det langt værre til på CSS.

»Der er vandskader i næste alle bygninger på CSS. Det betyder, at vi i en kortere periode kommer til at lukke en stor del af specialeskrivepladser og et enkelt undervisningslokale,« fortæller Erwin Koster Kristensen.

Han kan endnu ikke sige, præcis hvor længe lokalerne vil være lukkede, men mener, at det nok vil dreje sig om flere dage.

Ny sø på CSS

Skybruddet har skabt en ny midlertidig sø bag den nye bygning 35 – men den bekymrer ikke driftschefen.

»Lige præcis den plads er lavet til netop den slags situationer, hvor den fungerer som et vandreservoir,« forklarer Erwin Koster Kristensen og tilføjer, at den nye bygning 35 har klaret sig fint igennem regnvejret.

Det samme har Universitets historiske bygninger i Indre By.

»Både Nørregade 10, Jura og Teologi har klaret sig forholdsvis godt. Alt i alt har vi registreret cirka 20 mindre vandskader.«

Ikke så slemt som 2. juli 2011

Sammenligner man med skaderne efter skybruddet 2. juli 2011, kommer KU til at stå med en væsentlig mindre regning denne gang. Det skyldes naturligvis især, at weekendens regnvejr var langt fra lige så kraftigt – men Erwin Koster Kristensen siger også, at KU har forberedt sig bedre denne gang, og at det har begrænset skaderne.

»Det er jo altid kældre, der er udsatte – og ved istandsættelserne i 2011 brækkede vi en del steder trægulve op og erstattede med klinker. Derudover har vi også haft en strategi om, at organisk materiale i kældre skal stå i en vis højde over gulvet på plastpaller eller lægges i plastkasser. Og netop det med plastkasserne har vist sig at fungere vældig fint denne gang.«

Alvorlige skader i Fredrik IX Hallen

Så godt er det ikke gået på Institut for Idræt og Ernæring på Nørre Allé, hvor særligt Frederik IX Hallen er hårdt ramt. Ud over sportsfaciliteter huser hallen tekniske installationer til Campus Service og maskiner til gartnerne.

»Det er slemt,« siger servicechef Søren P. Hassing. »Det kommer i hvert fald til at tage en måned at udbedre skaderne. Måske op til to.«

På Nørre Campus har man visse steder ikke været lige så langt med de forebyggende tiltag, der blev sat i værks efter skybruddet i 2011. Det skyldes HOFORs længereværende arbejde med at lægge rør til fjernvarme og fjernkøling.

Også August Krogh Instituttet er blevet ramt af vandskader, men ellers er Nørre Campus sluppet nådigt fra weekendens regnskyl, fortæller Søren P. Hassing.

Beredskabet fungerede på KUA

På Søndre Campus klarede de mange nyere byggerier skybruds-prøven.

»Vi har et godt vagtberedskab, som rykkede ud midt om natten. Vi har haft vandstøvsugere og pumper i gang, og medarbejderne har ydet en fantastisk indsats. Skaderne er mindre end minimale,« siger vedligeholdelseschef Erik Kimose Thomsen.

dennis.christiansen@adm.ku.dk