Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

No logo på Science

IDENTITET - Det sammensmeltede nye naturvidenskabelige fakultet Science er ikke klar til at få sig en ny visuel identitet. Officielt bruger Science universitetets fælles logo i en periode, men uofficielt er Science ved at lægge KU’s nuværende brandingstrategi i graven.

De vil ikke have nogen identitet på Science. Eller, det vil de naturligvis gerne, men ikke i form af et særligt segl, der udtrykker fakultetets essens: et symbol, der kan trykkes på brevpapir, visitkort og skilte i en farve, som tilkendegiver, at Science er en unik del af KU’s samlede grafiske udtryk.

KU’s officielle look, hvor fakulteterne har deres egne farver blev ellers indført med stort rabalder og tilhørende budget i 2000, da designvirksomheden Kontrapunkt vandt opgaven med at give landets største universitet en visuel identitet.

Designpoliti sikrer enhed

Da KU udvidede butikken i 2007 og fusionerede med Danmarks Farmaceutiske Universitet og Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole, fik også de to nye fakulteter egne segl og farver. Samme år valgte også universitetets folkerigeste fakultet, Humaniora, et særligt bomærke (et menneske og en bog) ved en afstemning på fakultetets hjemmeside.

KU’s designguide beskriver i pedantisk detalje, hvordan universitetet skal præsenteres i alle tænkelige sammenhænge, fx:

»På websider og i Powerpoint-præsentationer er der en særlig brug af navnetræk, hvor Københavns Universitet skrives som traditionelt navnetræk med Garamond-kapitæler, mens fakultets- og institutnavne mv. skrives med Frutiger Roman. Se webmanualen under sektionen Topgrafik.«

Science ønsker slet ikke logo

Men det nye Science giver pokker i designguides og vil hellere bare præsentere sig som Københavns Universitet, punktum, og bruge KU’s okseblodsfarvede logo med kong Christian 3. i sin officielle markedsføring og kommunikation. Det er faktisk allerede sat i værk.

Spørger man i dekanatet på Science, er no logo-politikken en midlertidig ordning, der skal bestå, mens fakultetet bøvler med alle de andre opgaver, der følger af en stor fusion. Men ifølge Uniavisens kilder med adgang til LT-møderne (ledelsesteam, red.), hvor KU’s chefer mødes, vil Science i virkeligheden helst være fri for et nyt logo nogensinde.

Ingen må tro at beslutningen om at markedsføre sig med det ene eller andet logo er et ligegyldigt emne for ledelsen på Science. Fakultetet, der har 3.500 ansatte og en omsætning på 2,5 milliarder kroner, arbejder hårdt med sin branding, både over for kommende studerende og som international forskningsinstitution og arbejdsplads.

I år skal fakultetet ansætte en ny dekan, og i stillingsopslaget fylder fakultetets branding en del.

»Arbejdet med en fælles retning og identitet på fakultetet« bliver en af den nye dekans vigtige opgaver, fremgår det af KU’s stillingsannonce.

Det er mere realistisk at tro, at fakultetet har kigget naboerne i Aarhus over skulderen.

Fakulteter er en truet dyreart

Aarhus Universitet er ofte lidt foran KU, siger man i Uddannelsesministeriet. Og AU gennemførte da også en stor fusion et år før den aktuelle på KU – og århusianernes var mere gennemgribende.

I stedet for fakulteter består AU nu af fire ’hovedområder’, og i officielle meddelelser skal AU’s forskere nu blot henvise til deres universitet i stedet for de alenlange angivelser af afdeling, institut, fakultet og universitet, som KU-forskere ofte underskriver sig med offentligt.

Ifølge AU’s brandingchef Svend Aage Mogensen er der ikke noget underligt i, at Science foretrækker at profilere sig som Københavns Universitet først og så sekundært som fakultet. For hvem katten ved, hvad de forskellige fakulteter hedder eller står for uden for universitetet?

»Du kan jo tage testen og svare på, hvad de forskellige fakulteter rundt om i landet hedder. Du skriver om det her som journalist på et universitetsblad og er en af dem, der ved allermest om det, så det må jo være let, ikke?« spørger han retorisk.

Science har fat i den lange ende

Ifølge Svend Aage Mogensen tager det lang tid at opbygge et brand, så det giver god mening at satse på noget vedvarende.

»Organisationer ændrer sig jo hele tiden, men selve universitetet består,« siger han.

Han tror, at Aarhus Universitets fokuserede branding på universitetet som helhed vil kunne være med til at tiltrække nogle af forskningsverdenens store berømtheder som Distinguished Visiting Professor ved AU. Disse forskere med udmærkelse er tilknyttet hele universitetet, ikke blot en afdeling eller et institut.

Ved at overtage KU’s brand, fortæller Science at der står et helt universitet bag fakultetet. Svend Aage Mogensen synes ikke, at idéen er helt tosset:

»Selv om det er et stort fakultet i sig selv, så får det jo endnu større vægt ved at tage hele universitetet med i sin branding.«

chz@adm.ku.dk

Seneste