Musikalske akademikere på slap line

SK(R)ÅL - Musikvidenskabs årlige melodigrandprix løb af stablen lørdag aften, og traditionen tro blev der budt på uanede mængder glitter, vilde modulationer og et sandt kostumeorgie. Og ørehængere om mormortrusser for eksempel.

»Der er så mange gode sange – du skal glæde dig til at høre Clara med MI-pigerne«.

Kommentaren kommer fra en entusiastisk pige i garderoben, der netop har mødt en bekendt.

Vi er trådt ind ad døren til Geoscience, Institut for Geovidenskab og naturforskning. Stedet hvor årets MiGP skal foregå. Musikvidenskabs undskyldning for at holde et brag af en fest – naturligvis centreret omkring de studerendes fælles passion – musikken.

Ved døren bliver stemmesedler og programmer udleveret. Allerede her får man, som udefrakommende, en fornemmelse af arrangementets natur. Bandnavne som Sultan Hustlers of Dubai, Pants off og Love, Damn, Yeah, Baby og sangtitler som ’Bananer og guld’, ’FC Kvint’ og ’Afrofuturisme’ springer i øjnene. Niveauet af indforståethed og humor er højt, når hele 13 bands skal dyste om titlen som vinder af MiGP 2013.

Tradition for modulation

»Vi har en tradition på MI. Når en sang modulerer (går en tone op, red.), så skåler vi og råber – så højt vi kan,« proklamerer en af aftenens værter fra scenen.

Og ligesom der er tradition for at hylde en modulation, så er der i den grad også tradition for selve det at modulere. Det gør hver eneste sang nemlig. Og gerne mere end én gang – i ægte melodigrandprix-ånd.

Det ene potentielle hit efter det andet passerer over scenen. Country, pop, funk – genrerne er bredt repræsenteret, og niveauet er højt. Og at alle kæmper en håbløs kamp mod dårlige lydforhold, lader ikke til at lægge en dæmper på humøret, der er skyhøjt.

Da tiden endelig kom til at kåre aftenens vinder, var over fem timer passeret.

Programmet til aftenens show var virkelig langt:13 optrædener med dertilhørende dommerkommentarer. Derudover kom en halv times koncert med sidste års vindere, Vladimir Putin Jam, samt afstemning og afgørelse. Seks timer kunne mærkes i benene, trods højt humør, fadøl og den ene forrygende sang efter den anden.

Excellent eksekvering

13 sceneskift blev galant gennemført. En gennemgående videosekvens på en storskærm afledte opmærksomheden fra de mange talenter og instrumenter, der skulle frem og tilbage på scenen.

Aftenens tre konferencierer eksekverede deres tjans med en god portion humor og en sjælden veltalenhed. Vi var i trygge hænder. Entusiasmen fra arrangørerne og deltagerne var da også så tydelig, at den ganske uundgåeligt bredte sig til det rigt fremmødte publikum.

»Det er et vildt fedt show. Det var stort sidst jeg så det, men i dag er det endnu større – det er fedt de gør så meget ud af det,« siger 23årige Kasper, der er RUC-studerende.

Og vinderen er…

Uniavisens udsendte kan kun melde sig under samme fane. Showet blev afviklet med et imponerende flow. De enorme mængder af frivillige arbejdstimer med at få forberedt og afviklet aftenens program, var tydelige.

Omkring kl. 01, blev vinderne af sangkonkurrencen annonceret. Det blev til en delt 2. plads mellem Sultan Hustlers of Dubai med sangen ’Sultan Hustlers’ og pigebandet Pants Off med sangen ’Mormortrus’’.

Førstepladsen gik til den originale sang ”Back to Bach” fra bandet Bachstreet boys. Artisterne bag sangen, der var en hyldest til den klassiske komponist Johann Sebastian Bach, brillerede med hvide parykker, masser af intelligent musikvidenskabelig humor og et catchy hook. Som det sig nu hør og bør i en melodigrandprix-vinderschlager.

Mormortrus’ på hjernen

»Min stil er tropicool… Her sidder jeg og hygger mig i mormortrus’…«

Da aftenens show var overstået, og Uniavisens udsendte satte sig op på cyklen og trillede hjem, var det med virvar af fængende melodier samt usammenhængende og skøre tekstbidder på hjernen.

Da hovedet ramte hovedpuden, var det med en følelse af at have været vidne til et hjørne af Københavns Universitet, hvor humor, kreativitet og musik er kernen i en ganske speciel fællesskabsfølelse.

Sikken en fest, vi har haft nu i nat på Musikvidenskab.

uni-avis@adm.ku.dk