Museum med hvaler til gaden

NYT MUSEUM - Hvis man kunne lide Skuespilhuset og Tietgen-kollegiet, er det ikke helt skævt at forvente, at man også bliver fan af det kommende Statens Naturhistoriske Museum. Se billederne her.

Arkitektfirmaet Tranberg og Lundgaard og arkitekt Claus Pryds har vundet konkurrencen om at tegne det kommende Statens Naturhistoriske Museum i Botanisk Have. Det bliver et byggeri baseret på princippet bag trøfler – at de største attraktioner ligger under jorden.

Ved at grave størstedelen af museet og dets 14 millioner naturhistoriske genstande ned undgår det nye museum at spolere Botanisk Have, der er god, som den er.

»Det nye museum udnytter området i, omkring, over og under Botanisk Have på en måde, der skaber en perfekt balance mellem have og museum, siger Morten Meldgaard, direktør for Statens Naturhistoriske Museum i Københavns Universitets pressemeddelelse.

Organisk

Arkitekt Lene Tranberg og hendes kollegaer har i de senere år sat deres præg på København. Det runde Tietgen Kollegium, der er nabo til KUA på Amager, og Skuespilhuset ved havnen med dets karakteristiske lange, lidt uegale luksusmursten fra Petersen Tegl, er to eksempler. Ifølge de plancher med projektet, som KU har udstillet i Botanisk Haves maskinhal, bliver det nye museum præget af samme form for organiske æstetik og varme.

Men se selv nærmere på byggeriet: KU har oprettet et mindre pressewebsite med fyldig information om det kommende byggeri, hvor der også er adgang til at læse hele dommerbetænkningen og græde lidt over de andre spændende projektforslag fra velrenommerede tegnestuder, der ikke bliver til noget.

Museet koster 1,1 milliard kroner (anslået), og indretningen af samlingen 275 oveni. De penge skal Statens Naturhistoriske Museum nu ud at stampe op hos politikere og donorer. I 2016-17 skal museet stå færdigt.

chz@adm.ku.dk