Mette Wier ny prodekan på Samfundsvidenskab

ANSÆTTELSE - Professor Mette Wier tiltræder nyoprettet stilling som prodekan for forskning og omverdensrelationer ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet den 1. september.

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet har oprettet en ny prodekanstilling med fokus på tværfaglighed og kommunikation.

Et enigt indstillingsudvalg anbefalede Mette Wier, der sætter sig i den nye prodekan-stol for forskning og omverdensrelationer efter sommerferien. Prodekanen bliver også leder af fakultetets ph.d-skole.

»Vi ønsker at opbygge stærke relationer til omverdenen såvel nationalt som internationalt. Mette Wier vil være en kapacitet i den nye stilling, da hun har den profil og gennemslagskraft, der skal til,« siger fakultetets dekan Troels Østergaard Sørensen til nyheder.ku.dk.

Bred faglig indsigt og stor gennemslagskraft

53-årige Mette Wier kommer fra en stilling som professor i offentlig økonomi og velfærdsledelse på Institut for Samfund og Globalisering ved Roskilde Universitet.

»Mette Wier har en meget bred faglig indsigt og hun er vant til at arbejde sammen med forskellige faggrupper. Bredden i hendes baggrund vil være central i fakultetets bestræbelser på at styrke tværfagligheden,« siger dekan Troels Østergaard Sørensen.

Wier er uddannet økonom og har en ph.d.-grad fra KU. Gennem karrieren har hun opbygget stor faglig indsigt og erfaring med ledelse fra ansættelser i en række forskellige forskningsinstitutioner, fx Danmarks Miljøundersøgelser (DMU), Anvendt Kommunal Forskning (AKF) og som forskningschef og professor ved Fødevareøkonomisk Institut på KU.

»Vores nytilkomne prodekan er god til at skabe relationer mellem forskningsinstitutioner og relevante aktører i omverdenen, og den kompetence vil vi gerne trække på. Hendes betydelige ledelseserfaring vil uden tvivl også bidrage til at styrke vores interne og eksterne kommunikation,« siger dekan Troels Østergaard Sørensen og tilføjer:

»Jeg ser meget frem til samarbejdet med Mette Wier.«

uni-avis@adm.ku.dk