Må de jurastuderende drille de fattige?

PR-FAIL - Studenterforeningen Juridisk Diskussionsklub fik røg i den forgange uge på grund af en planlagt temafest, hvor deltagere opfordres til at møde op som enten 'kreditor' eller 'debitor'. Efterfølgende valgte arrangørerne at forsøge at trække deres plakat for festen tilbage.

Den kasserede plakat, som er fremstillet af studenterforeningen Juridisk Diskussionsklub, har på sin øverste halvdel et billede af en dyrt klædt mand i 30’erne – et foto af skuespilleren Gabriel Macht i rollen som helteadvokaten Harvey Spector fra tv-serien Suits.

Nederste halvdel af plakaten er et foto af en forhutlet ældre hjemløs mand på Strøget i København. Dette billede er til gengæld autentisk.

Er du kreditor? Lyder teksten øverst, og den fortsætter på nederste del: Eller er du debitor? Hen over den hjemløse mands sovepose er anbragt lidt bonus-tekst: Happy hour 16-17. Nederst til højre ses Det Juridiske Fakultets logo ved siden af Juridisk Diskussionsklubs eget.

Kendte ytrede deres mishag

Ifølge Juridisk Diskussionsklubs Facebook-side var plakaten ment som en spøg, men arrangørerne har efterfølgende godt kunnet se ‘at den var over grænsen, og det undskylder vi for.’

Men her er diskussionen (som så ofte på Facebook) ikke slut for festarrangørerne på Jura.

For både blandt tilhængere og modstandere af plakaten rumler utilfredsheden. Mange har taget stilling til historien, som er blevet delt af kendisser som komikeren Lasse Rimmer og den jurastuderende socialdemokratiske politiker og debattør Peter Hummelgaard Thomsen (der i sin status erklærer plakaten for at være ’det mest vamle lort jeg længe har set!’).

Tag fx Sebastian Rønsdal, der tilsyneladende hører til fløjen, der mener, at plakaten skulle være blevet hængende.

»Politisk korrekthed er klamt!« skriver han og høster syv likes. Kasper Grubak skriver: »Hvor er det ærgerligt at folk går i små sko. Det var sjovt.« Han får imponerende 33 likes for sit synspunkt.

Kritikerne af plakaten skyder i hele diskussionen med skarpt. Mickey Ølholm, fx, med en vits:

»En advokat og en politiker stod ved Møns Klint. De vædder om, hvis de springer ud, hvem der rammer jorden først.
Hvem vandt?

… Samfundet.«

Er jurastuderende de douchebags, omverdenen ser?

Diskussionen handler, som man ser, om hvordan jurastuderende skal opfattes og om det selvbillede, de udstråler, sådan som forskellige debattører mener at kunne læse det:

Jonas Kesagake formulerer sin kritik sådan her:

»Det er fedt når folk er på røven og har gæld til jer, synes I? Well, så kommer jeg til festen som den globale underklasses Robin Hood, og nakker jer fede nasserøve, så klassen er uden gæld! Pitchforks and torches ftw!«

Hvortil Michael Hansen svarer: »Sikke et had du har mod jurister og advokater taget i betragtning af, at du nok snart får brug for en.«

Giv penge fra ølsalg til fattige

Men der er også forsonende stemmer i koret. Leif Donbæk, der underskriver sig ‘4. semester og stolt JD-medlem’, foreslår, at en del af indtægten fra ølsalget ved kreditor-/debitorfesten passende kunne gå til at støtte hjemløses sag.

»Jeg ved ligesom de fleste hvor stort et socialt frivilligt arbejde der bliver løftet af jurastuderende, men jeg tror måske at vi skal blive bedre til at vise omverden det og påvirke deres, nogle gange let stereotype, syn på os,« skriver Leif Donbæk.

LÆS SELV: Diskussionen på Facebook.

Kreditor/debitor-festen afholdes fredag den 14. marts

chz@adm.ku.dk