Kvinder antastet seksuelt af grupper af unge mænd ved fredagsbar på KU

A-VEJ - Kvindelige studerende på KU's campus på Frederiksberg melder om, at de er blevet antastet af grupper af unge mænd med mellemøstligt udseende. Universitetet har reageret ved at opfordre de unge kvinder til ikke at færdes alene fredag aften på campusområdet.

Kvindelige studerende fra Frederiksberg Campus på Københavns Universitet er de seneste to fredage blevet antastet af en eller flere grupper unge mænd. Mændene har spærret vejen for de studerende og udsat dem for seksuelt krænkende tilråb og opfordringer.

I et tilfælde har de unge mænd angiveligt grebet fat i en cykel og forsøgt at holde en af de kvindelige studerende tilbage. En anden studerende fortæller, at hun blev grebet i armen og i skulderen.

Det har seks kvindelige studerende indberettet til Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, SCIENCE, på et møde tirsdag den 20. september. Hændelserne har fundet sted i området ved baren A-Vej, mellem Thorvaldsensvej og Gammel Kongevej på Frederiksberg.

Opfordret til at tage kjolen af

En af de studerende, som deltog i mødet med fakultetet, fortæller Uniavisen, at hun fredag den 9/9 klokken cirka 21.30 gik mod baren A-Vej ad Grønnegårdsvej, som gennemskærer campus, da hun passerede en kassevogn, som fire unge mænd opholdt sig ved. Der kom musik fra bilen.

»To af dem løb forbi mig, og sagde, de ville lege med mig, at de ville røre ved mine bryster, og at jeg skulle tage kjolen af,« siger hun. »De løb nærmest lige ind i mig. Den ene tager fat i min arm og min skulder.«

Hun siger også, at de to andre mænd så til, men ikke greb ind eller selv deltog i chikanen. Ingen andre overværede, så vidt den studerende ved, hvad der skete. Optrinnet varer ikke længe. Den ene af de unge mænd, der deltog, ramlede ind i den anden, så de begge tumlede lidt væk, og hun kunne gå videre.

»Jeg blev bare forskrækket og tænkte mest af alt på at komme hen, hvor der var nogle mennesker,« siger hun. Hun fortæller også, at andre kvinder senere har fortalt om lignende oplevelser både forrige og sidste fredag, og at de fire mænd tilsyneladende fik følgeskab af flere ud på aftenen.

Den studerende siger, at fakultetet efter hendes opfattelse har taget kvindernes beretninger meget alvorligt.

Ifølge SCIENCEs oplysninger er omkring 10 kvinder blevet antastet, men det er kun fakultetssekretariatets overslag på nuværende tidspunkt.

Der er ikke – efter fakultetets oplysninger – sket grovere overgreb som voldtægt.

De unge mænd som ifølge fakultetets oplysninger udgør ‘en god håndfuld, fem-syv stykker’ har efter de unge kvinders beskrivelse mellemøstligt udseende, oplyser fakultetet.

Fakultetet vil indsætte vagter

»Vi tager det alvorligt,« siger kontorchef i fakultetssekretariatet Claus Aagaard Thomsen. Han siger også, at universitetet har taget kontakt til politiet »i håb om, at de vil prioritere at komme forbi området«.

Derudover er fakultetets studerende via Facebook af fakultetet blevet opfordret til ikke at færdes alene fredag aften på campus.

Claus Aagaard Thomsen siger også, at fakultetet råder over sit eget vagtværn, og at det vil blive taget i brug.

»Det siger sig selv, at vi vil ruste op på Frederiksberg Campus, når der er studenterarrangementer,« siger Claus Aagaard Thomsen.

Ifølge en tråd i en facebookgruppe for studerende ved Frederiksberg Campus er mændene ankommet til området i en ‘avis-kassevogn’.

Fakultetet er opmærksom på dette, og opfordrer studerende til at notere registeringsnummeret på bilen, hvis de får lejlighed til det uden at bringe sig selv i fare.

Opdatering 22. september kl 11. »Hvor var den officielle advarsel fra KU?«

Hændelserne på Frederiksberg Campus blev i løbet af onsdagen omtalt i en række medier ud over Uniavisen, blandt andet TV2, Radio24Syv, BT og Berlingske. De har også skabt debat.

Mangeårig studenterpolitiker (og dyrlæge siden april i år) Svend Erik Garbus er kritisk over for Københavns Universitets beredskab. Han kritiserer, at Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet (SCIENCE) valgte at lade en studerende, som selv havde henvendt sig om at være blevet forulempet, stå for at sprede en advarsel til sine kvindelige medstuderende om ikke at færdes alene på campusområdet.

»Hvorfor skulle henvendelsen fra KU komme fra en studerende på en intern Facebookgruppe? Hvorfor bliver det ikke lagt ud på universitetets egne hjemmesider?« spørger Svend Erik Garbus.

Ifølge SCIENCE er en officiel besked på vej.

»Da vi blev kontaktet af de studerende i går eftermiddags (onsdag, red.), var det med baggrund i en relativt omfattende kommunikation på Facebook blandt de studerende, hvorved det blandt andet gik op for de studerende, at dette var mere end et enkeltstående tilfælde. I denne sammenhæng gav vi fra fakultetet udtryk for, at det var fint, at de studerende kommunikerede herom,« skriver kontorchef Claus Aagaard Thomsen i en e-mail.

»Vi vil også fra fakultets side kommunikere ad de officielle kanaler. Dette drøfter vi med studenterrepræsentanterne ved et møde i morgen (torsdag, red.) ved frokosttid. Umiddelbart derefter vil der gå besked ud til de studerende.«

chz@adm.ku.dk